Elkvalitet i offentlig miljö?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Elkvalitet i offentlig miljö?

Inlägg av blueint »

Har en liten bärbar dator. Men vissa uttag är tydligen strömlösa.. verkar det som. Nätdelen är switchad. Så min fundering är om det är något annat än att dom faktiskt är strömlösa?, som att vågformen är så trasig att den inte duger för korrekt funktion?
Ska ta och undersöka det hela lite närmare. Men tänkte kolla under tiden om någon annan råkat ur för samma sak.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En gissning från min sida är att de är strömlösa just eftersom man vill minska "stjälandet" av folk som sitter med bärbar dator.
Malm

Inlägg av Malm »

Trasig vågform? Det enda som är trasigt är väl sättet din adapter drar ström från nätet ;) Borde inte vara så svårt att detektera och stänga av strömmen till laptopladdare om sådana inte uppskattas.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nerre, Det är ju småpotatis I kvantiteten 0,02 kWh. Har man tur kostar det mer än 1 kr/mån ;)
Sen borde restauranger och träningslokaler se det som en service om inte annat. Där betalar man ju trots allt för sin närvaro.
Kirchhoff

Re: Elkvalitet i offentlig miljö?

Inlägg av Kirchhoff »

blueint skrev:Har en liten bärbar dator. Men vissa uttag är tydligen strömlösa.. verkar det som. Nätdelen är switchad. Så min fundering är om det är något annat än att dom faktiskt är strömlösa?, som att vågformen är så trasig att den inte duger för korrekt funktion?
Ska ta och undersöka det hela lite närmare. Men tänkte kolla under tiden om någon annan råkat ur för samma sak.
Har du släpat med dig något annat och testat att ansluta?
Mäta på uttaget med multimeter? Eller varför inte ta med sitt batteridrivena oscilloskop och börja mäta :-)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ska göra.. ;), men tänkte kolla under tiden med andra.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

mig veterligen så är det inte något ställe som har dåligt kvalitet på elektriciteten, men däremot kan en hel del uttag vara frånkopplade, exempelvis så har dom inte petskydd för klåfingriga småungar och likande
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Är det någon som har en länk till hur elkvalitetskravet ser ut i verkligheten, dvs vad kan man kräva?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är svårt att kräva nåt i ett uttag som man själv inte äger eller hyr.

På mitt jobb har vi eget ställverk och två separata ringmatade (tror jag det heter) nät för att minimera störningarna, ett nät för datorer och belysning och ett när för labben.

Men alla datorer skräpar ner så mycket att vi fått direktiv att alltid använda aggregat med AC-DC-AC-länk i de fall elkvaliten är avgörande för ett test.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Anledningen till frågan är att vår scoutstuga ligger långt ute på en ledning och har väldigt "svajig" el främst vintertid. Så det tillhör type elutag som man "äger".
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Testade uttaget i restaurangen idag. Visade 235 V med instrumentet inställt på AC-V. Samt att adaptern fungerade. Förmodligen har dom fixat till det nu.
Återstår ett ställe till iaf att kolla dock ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ingen förbipasserande som sett lite orolig ut när du suttit och petat med två pinnar i eluttaget..? :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nope.. inte ens ett ögonbryn ;)
Å andra sidan kan jag också etablera kontakt med okänd tjej på stan. Så jag kan väl lite grann om den social biten ;)
salle

Inlägg av salle »

Då får man väl hoppas att det bara slår gnistor om dig när du träffar tjejen på stan då :lol:

Salle

Tillägg: om man med elkvalitet tänker på spänningsnivån så vill jag minnas att den får pendla mellan 207-254 volt
Skriv svar