Koppla ihop flera kretsar med olika drivspänning, hurdå?
Koppla ihop flera kretsar med olika drivspänning, hurdå?
nOOb som jag är tänkte jag fråga er eminenta experter på forumet hur jag skall göra. Jag har en timerkrets som drivs med en egen knappcell på 1,2 volt som ger en hög signal 1,2 v, för tillslag. Den skall driva en solenoid med drivspänning 8-17 volt (kör med 9,6 volts batteripack).
Det är nu jag får härdsmälta:
Jag kan ju inte köra med relä för drivspänning och ström är såpass låg. Vill helst ha galvanisk isolation mellan kretsarna så jag antar (obs antar) att en transistor är utesluten. En optokopplare vet jag inte, lasten drar 600 mA. Vad har ni för förslag till en amatör. [/img]
Det är nu jag får härdsmälta:
Jag kan ju inte köra med relä för drivspänning och ström är såpass låg. Vill helst ha galvanisk isolation mellan kretsarna så jag antar (obs antar) att en transistor är utesluten. En optokopplare vet jag inte, lasten drar 600 mA. Vad har ni för förslag till en amatör. [/img]
- Schnegelwerfer
Tack för tipset! Går det att köra med en vanlig FET-transistor? Hur bör jag koppla då? Utsignalen från timern till gate, men timerns jord var då?
Blir det inte generalknas när jag har en spänning för timern och en annan för solenoiden?
Jag tänkte att galvanisk isolation vore en bra ide så att timerkretsen inte skall ta skada av en backspänning från solenoiden. Eller har jag helt fel.
Måste återigen be en smula om ursäkt för mina klena grundläggande kunskaper.
Blir det inte generalknas när jag har en spänning för timern och en annan för solenoiden?
Jag tänkte att galvanisk isolation vore en bra ide så att timerkretsen inte skall ta skada av en backspänning från solenoiden. Eller har jag helt fel.
Måste återigen be en smula om ursäkt för mina klena grundläggande kunskaper.
- Schnegelwerfer
Om du har gemensam jord, så kan du ju ha olika matningsspänningar inom kretsen.
En FET kan bli problematiskt att få att öppna vid så pass låga GATE-spänningar.
Hur mycket ström kan timerkretsen ge ut? Jag tror att det är bäst att använda en vanlig bipolär transistor med hyfsat Hfe, och som klarar 600mA kollektorström
Du bör lägga en diod parallellt över solenoiden för att skydda från spänningsspikar vid frånslag (det går nog ändå nu när du har separarata spänningsmatningar)
En FET kan bli problematiskt att få att öppna vid så pass låga GATE-spänningar.
Hur mycket ström kan timerkretsen ge ut? Jag tror att det är bäst att använda en vanlig bipolär transistor med hyfsat Hfe, och som klarar 600mA kollektorström
Du bör lägga en diod parallellt över solenoiden för att skydda från spänningsspikar vid frånslag (det går nog ändå nu när du har separarata spänningsmatningar)
Om timern drivs av en knappcell låter det dumt att ta ut någon direkt ström, så av den anledningen vore en FET bra. Fast det är nog som sagt svårt att hitta någon som fungerar bra vid den spänningen.
Kanske en logik-grind av något slag kunde funka? Det finns logikfamiljer ner till 0.8V drivspänning. T.ex. en inverterare eller buffer av något slag, som drivs på 1.2-1.5V (fast ej från knappcellen utan på annat vis) som sedan i sin tur driver en (bipolär) transistor.
Eller en komparator...
Det finns många tänkbara varianter.
Kanske en logik-grind av något slag kunde funka? Det finns logikfamiljer ner till 0.8V drivspänning. T.ex. en inverterare eller buffer av något slag, som drivs på 1.2-1.5V (fast ej från knappcellen utan på annat vis) som sedan i sin tur driver en (bipolär) transistor.
Eller en komparator...
Det finns många tänkbara varianter.
Jag kan ju ändra mig. Om vi antar att jag kör på samma batteripack och tar ut 1,2 volt till timern och resten till solenoiden, så kan jag ta ut ström utan att vara rädd om knappcellen. Frågan är om jag kan köra direkt på en bipolär, vilken hfe? Den bör ju vara på 10 watt iaf. BD139 har hfe på 250, skulle det gå eller skall jag ha en transistor till före (darlington steg eller vad det nu heter?)
- Schnegelwerfer
Zenerdiod ?
Jag skulle fundera på att köra med dina 9.6 v och
mata timern vi ett förkopplingsmotstånd och zenerdiod på 1.2 v.
Timern drar väl så himla lite ström så ett stort förkopplingsmotstånd
ger bra isolation mot 9.6 kretsarna.
mata timern vi ett förkopplingsmotstånd och zenerdiod på 1.2 v.
Timern drar väl så himla lite ström så ett stort förkopplingsmotstånd
ger bra isolation mot 9.6 kretsarna.
Senast redigerad av SvenPon 2 februari 2005, 10:12:49, redigerad totalt 1 gång.
- Schnegelwerfer
Hmm.. kan du på något sätt få fram vilken utström din timerkrets kan ge? Utan den infon famlar man ju egentligen i mörkret.hantosi skrev:Nu har jag testat darlingtontransistor som rekommenderats, även en reguljär, BC639 och en effekt BD139. Ingen bottnar. Inte förvånad iochförsig men nu då? OP-amp? Jag är förvirrad, inte ovanligt visserligen;-)
EDIT: En OP-amp följt av en transistor för att driva solenoiden kommer i alla fall garanterat att fungera.
- Schnegelwerfer
En OP-amp (spänningsmatad av 9,6V) kopplad som komparator (som triggar runt 1V), som i sin tur driver en NPN-transistor som klarar solenoidströmmen.
Det borde garanterat fungera!
EDIT: Men jag tycker ändå att det borde fungera med bara en transistor, om du har en Hfe runt 200 (tex 2N1711). Kopplade du basen via ett litet motstånd till timer-utgången, emittern till jord och kollektorn till den negativa sidan av solenoiden?
Om du kopplar transistorn på "plus-sidan" av solenoiden kan det aldrig fungera, solenoiden får då bara 1,2V över sig vid tillslag.
Det borde garanterat fungera!
EDIT: Men jag tycker ändå att det borde fungera med bara en transistor, om du har en Hfe runt 200 (tex 2N1711). Kopplade du basen via ett litet motstånd till timer-utgången, emittern till jord och kollektorn till den negativa sidan av solenoiden?
Om du kopplar transistorn på "plus-sidan" av solenoiden kan det aldrig fungera, solenoiden får då bara 1,2V över sig vid tillslag.