Schmitt trigger?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Calder

Inlägg av Calder »

Sitter och pillar med kretsarna nu på en kopplingsplatta. Men jag får inte rätt på spänningsdelaren vid termistorn... R3 mot jord (under termistorn) bytade jag mot ett 100k-motstånd, men när jag mäter motståndet när den sitter på plattan så visar multimetern runt 45k (med ström av!), tar jag bort motståndet och mäter så visar den 100k...

Vad kan orsaka något sådant? Den verkar bete sig likadant med strömmen på... Blir inte riktigt klok på detta! ;-)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag hatar kopplingsplattor... en massa pillande och stor risk för felkoppling eller att man glömmer någon tråd. jag etsar alltid direkt när jag ska bygga något, om det är fler än 5 komponenter... men då får man vara ganska säker på att konstuktionen fungerar. Om det finns någon tveksamhet så lägger jag till lite paddar här och var där jag kan sätta dit några extra komponeter vid behov.

Du behöver ingen AND-grind egentligen. Det räcker med två dioder i framriktningen och eventuellt ett pull-ner motstånd innan din transistor på utgången, så skapas en "and"-funktion. Så slipper du en onödig IC-krets.
Skriv svar