Rullhjul kopplad till brytningsfunktion

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bowe

Rullhjul kopplad till brytningsfunktion

Inlägg av bowe »

Jag skulle behöva följande funktion: ett scrollhjul/jog dial, när man rullar åt ena hållet ska den upprepat öppna och sluta en kontakt, när man rullar åt andra hållet ska en annan kontakt öppnas och slutas. När hjulet är i viloläge dvs inte rullas ska ingen kontakt vara sluten.

Jag trodde i min enfald att exempelvis scrollhjulet på en mus hade en mekanisk funktion men insåg motsatsen när jag slaktade en... Optiskt... :(

Ett annat problem är att jag behöver detta att vara relativt litet.

Finns det någon hyllvara med denna funktionen? (inte så troligt va?)

Hur skulle man bygga något sådant? Vilka komponenter behövs? Var hittar jag dem? Jag behöver i så fall riktigt grundläggande instruktioner, med någon typ av ritning, tänk riktig rookie. Senast jag höll i lödkolven för att konstruera något var på gymnasiet och det var ett tag sedan... :D

Väldigt tacksam för hjälp!

/Bowe
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Du behöver en Rotationssensor; de finns på Elfa.
Du får kolla i databladen, vissa fungerar som du beskriver det, andra har Kvadraturutgång dvs. båda kontakterna ger pulser men med 90 graders fasförskjutning.
bowe

Inlägg av bowe »

Jättetack för hjälpen! Jag svängde förbi ELFA idag och köpte en rotationssensor. Den är lite stor men det är å andra sidan bara till en prototyp så det funkar.

Som någon stor tänkare sa, nu är det bara resten kvar :D
Skriv svar