Har brytit isär en insektsdödare som drivs med 3V och multiplierar spänningen. Den ger ut ungefär 1000V och jag vill nu ladda upp en kondensatorbank på ca 4000V. Nu undrar jag vad för komponent jag kan sätta mellan kondensatorbanken och insektsdödaren för att hindra att den höga spänningen ska slå tillbaka och bränna transistorer och andra komponenter i insektsdödaren?
Det kan vara den klassiska frågan att:
om det står 100uF 50V på en kondensator så blir det automatiskt 50V på den?
Max spänning har inget med den verkliga spänningen att göra
Så jag gissar att han har ett batteripack som tål ca 4000V
Efter uppladdning har kondensatorn samma spänning som du laddat den med. Laddar du med 12 V kommer kondensatorn att vara laddad till 12 V. Märkspänningen är den maximala spänningen som du kan ladda upp den till innan den börjar brinna, typ.
Största mängd lagrade energi kondensatorn kan lagra? I så fall är svaret nej, inte genom att bara koppla ihop dem direkt då maximal energi är lagrad vid maximal spänning, dvs 20V.
Du kan ladda upp en kondensator till 300V från ett 12V bilbatteri om du vill. Men det kräver speciella kretsar som transformerar upp spänningen till 300V.
Hursomhelst försökte jag ge en annan ingångsvinkel på svaret på Silverwulfs fråga. Med andra ord: Ja, det går, men inte bara genom att koppla kondingen till bilbatteriet.
arvidb skrev:Efter uppladdning har kondensatorn samma spänning som du laddat den med. Laddar du med 12 V kommer kondensatorn att vara laddad till 12 V. Märkspänningen är den maximala spänningen som du kan ladda upp den till innan den börjar brinna, typ.
Det är inte så ofta kondensatorer brinner av överspänning, däremot något som liknar en explosition brukar vara vanliga.