soundbrigade skrev:Mer OT. Om man gör en sorts fälla kan man väl åka dit så ryker om det väl? Lite löst liggande HV-sladdar, en riggad hagelbössa eller en påse svarta mambor i skafferiet.
Tror någon åkte dit för han riggat en hagelbössa i garaget och åtmistone skade någon.
Ja, sånt åker man dit rejält för. Jag vill minnas att folk fått dagsböter för laxermedel i en spritflaska. Vill det sig riktigt illa blir det "vållande av annans död". Det spelar ingen roll att den som skadas begått ett brott (t.ex. brutit sig in). Fastighetsägare har fått betala skadestånd för att inbrottstjuvar halkat på osandad gång vintertid.
Så det som kommer att hända här är antagligen att snorungarna kommer att säga att de gick förbi och såg att det varit inbrott så de gick in och kollade. Och nästa gång har de masker på sig och showar för kameran. Eller snor kameran...
Ditt förslag tycker jag låter som en onödigt krånglig lösning. Den enda impuls jag behöver skicka är den till powerknappen. Resten sköter kameran själv sen.
MadModders förslag om en monostabil vippa sa mig inte så mycket. Men efter att ha googlat lite så kom jag iaf fram till vad en monostabil vippa är för något. Men inte vilken och hur jag kopplar den.
Som jag nämnt tidigare så kan jag inte så mycket om elektronik.
Enklast (om du inte vill börja pyssla med elektronik) är nog två nya magnetbrytare med varsina magneter som monteras på ett sådant fiffigt vis att den ena pulsar till när dörren öppnas och den andra sluts så länge dörren är öppen. Dvs lite halvmekaniskt men lättmekat och funktionellt. Man ska inte gå över ån efter vatten osv osv.
Råkar det va en Cannon kamera du har (vissa modeller) så finns det ett "hack" man kan göra med den, det går lägga in en special firmware som man sen kan skriva massa roliga script till, som tillexempel att kameran tar en bild eller filmar när den ser något röra sig...
Det finns ethernet kameror som själva ligger och bevakar förändringar i bilden. Vid förändring så spelar dom in en sekvens till ett SD-kort och skickar meddelanden via SMTP mm. Pris <1000:-