Köpa multimeter - nybörjare..
Köpa multimeter - nybörjare..
Hallojsan!
Ja e en sån färsking på det här med elektronik men har köpt mig lite prylar och tänkte börja så smått. Har läst att en multimeter kan man inte klara sig utan och då e min fråga: Vilken typ ska man köpa (analog eller digital) och är det nån som har några tips på vilken multimeter man bör köpa?
/mike
Ja e en sån färsking på det här med elektronik men har köpt mig lite prylar och tänkte börja så smått. Har läst att en multimeter kan man inte klara sig utan och då e min fråga: Vilken typ ska man köpa (analog eller digital) och är det nån som har några tips på vilken multimeter man bör köpa?
/mike
Jag skulle rekomendera Biltemas billiga digitala. Den är mycket prisvärd. Det är en bra start iafa.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=42932
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=42932
Digital skall du nog köpa.
Den bör iallafall ha likspännings-, likströms- och resistansmätning. En bra funktion är också diodtest.
Är du helt nybörjare så räcker troligen en billigare modell, för 100-200kr får du redan en som du har nytta av en längre tid. När du sedan efter några år behöver fler funktioner, kan du ju köpa en ny. De 100-200kr du lagt på en multimeter i början blev ju inte helt bortkastade pengar.
Den bör iallafall ha likspännings-, likströms- och resistansmätning. En bra funktion är också diodtest.
Är du helt nybörjare så räcker troligen en billigare modell, för 100-200kr får du redan en som du har nytta av en längre tid. När du sedan efter några år behöver fler funktioner, kan du ju köpa en ny. De 100-200kr du lagt på en multimeter i början blev ju inte helt bortkastade pengar.
gekås har för 50kr
skojjar inte
har haft ca 10 multimetrar och en bunta till på jobbet
den som är så billig funkar mycket bra till att börja med
det ända den riktigt saknar är auto off
sen när du börjat bli varm i kläderna kan du skaffa en bättre
har själv 3 billiga skitmultimetrar som annvänds friskt
det är när man behöver bättre noggranhet eller mäta frekvens/kapacitans dom dyrare åker fram
och nuförtiden är det ganska sällan
en fördel med billigast möjliga är att man inte gråter blod när man tar sönder den, bara kasta och ta fram nästa
skojjar inte
har haft ca 10 multimetrar och en bunta till på jobbet
den som är så billig funkar mycket bra till att börja med
det ända den riktigt saknar är auto off
sen när du börjat bli varm i kläderna kan du skaffa en bättre
har själv 3 billiga skitmultimetrar som annvänds friskt
det är när man behöver bättre noggranhet eller mäta frekvens/kapacitans dom dyrare åker fram
och nuförtiden är det ganska sällan
en fördel med billigast möjliga är att man inte gråter blod när man tar sönder den, bara kasta och ta fram nästa
-
Kapacitans
Det är väldigt bra med en multimeter med kapacitans mätning! Min klarar upp till 10000 mF , men kostar då lite över tusenlappen. Fluke 12. den har ingen transistormätning, men det mäter jag bra med vanlig diodmätning, det som intresserar mej är om transistorn är trasig eller ej. 

- Schnegelwerfer
-
- Kontakt:
- Schnegelwerfer
- Greensilver
- Kontakt: