Funderingar kring cnc bygge
Funderingar kring cnc bygge
Under en tids läsande på detta forum har även jag blivit sugen på att bygga en cnc maskin. Till en början tänkte jag använda maskinen som fräs men i framtiden kan det bli en plasma skärare. Måtten blir 1000x1200mm är tanken.
Så vad ska man ha för skruvar, motorer och utväxling mm?
Tacksam för svar och bra länkar!
/Mikael
Så vad ska man ha för skruvar, motorer och utväxling mm?
Tacksam för svar och bra länkar!
/Mikael
-
frågor besvaras lättast med frågor:
1) vilka material skall beabetas?
det säger sig själv att om du avser bearbeta stålstycken i den dimensionen krävs det något i stil med "Ryssen" som beskrivs i en annan tråd. Är det köksluckor i MDF är det en annan typ av lösning...
2) vilken noggranhet är det aktuellt med?
3) Hur stor avverkningshastighet talar vi om?
1) vilka material skall beabetas?
det säger sig själv att om du avser bearbeta stålstycken i den dimensionen krävs det något i stil med "Ryssen" som beskrivs i en annan tråd. Är det köksluckor i MDF är det en annan typ av lösning...
2) vilken noggranhet är det aktuellt med?
3) Hur stor avverkningshastighet talar vi om?
Okej
1 Mdf, plexiglas och aluminium om det går. Det ska ju inte vara för klen drivning ifall man får för sig något annat i framtiden, men inte som "ryssen" direkt det blir nog lite väl..
2 Noggranheten har jag inte så stor kolla på vad är vanligast?
3 ja.. vad är vanligast?
Någon som vet något om hastigheter om man kör med plasma?
/Mikael
1 Mdf, plexiglas och aluminium om det går. Det ska ju inte vara för klen drivning ifall man får för sig något annat i framtiden, men inte som "ryssen" direkt det blir nog lite väl..
2 Noggranheten har jag inte så stor kolla på vad är vanligast?
3 ja.. vad är vanligast?
Någon som vet något om hastigheter om man kör med plasma?
/Mikael

Har gjort en enkel skiss på projektet, har inte ritat med z funktionen eftersom jag inte vet vilken höjd jag ska ha på den än.
Hade tänkt använda slipande axlar och slutna kulbussningar och bygga stommen i aluminiumprofil.
Vilken stigning på kulskruvarna är lämpligast till detta?
Ska man ha en i mitten under till eller en på var sida på x rörelsen?
/Mikael
Senast redigerad av mmk 30 november 2008, 11:03:26, redigerad totalt 2 gånger.
För smala portalsidor, samt att du bör sätta ett krysstag eller en baksida på portalen för att staga upp.
Du bör ha rätt grova stänger för att köra ostagat på den där längden, går det inte att byta till stagade stänger, åtmindstonde på X-axeln?
Angående stigning så är mellan 5 och 10mm lämpligt beroende på vad du hade tänkt dig för drivning.
Du bör ha rätt grova stänger för att köra ostagat på den där längden, går det inte att byta till stagade stänger, åtmindstonde på X-axeln?
Angående stigning så är mellan 5 och 10mm lämpligt beroende på vad du hade tänkt dig för drivning.
Jo det gör det, hitta denna sidan i nån tråd ska höra med dom.
http://www.rollco.se/
Det bästa är väl att ha en kulskruv på varje sida på x rörelsen, men ska man ha en motor på varje sida eller en rem i mellan vad tror ni blir bäst?
Vad hade du valt för motorer?
Jag är inte så kunnig inom cnc så är tacksam för alla tips och idéer jag kan få!
/Mikael
http://www.rollco.se/
Det bästa är väl att ha en kulskruv på varje sida på x rörelsen, men ska man ha en motor på varje sida eller en rem i mellan vad tror ni blir bäst?
Vad hade du valt för motorer?
Jag är inte så kunnig inom cnc så är tacksam för alla tips och idéer jag kan få!
/Mikael
På den här storleken är det bäst att ha en kulskruv per sida.
Jag hade nog personligen kört med en motor och remdrift, känns stabilast så...
Vad du ska ha för motor är en fråga som är svår att svara på innan man vet mer exakt vad som krävs för krafter och farter, men jag skulle väl gissa på en motor mellan 2 och 3 Nm från tex bergan.se
Jag hade nog personligen kört med en motor och remdrift, känns stabilast så...
Vad du ska ha för motor är en fråga som är svår att svara på innan man vet mer exakt vad som krävs för krafter och farter, men jag skulle väl gissa på en motor mellan 2 och 3 Nm från tex bergan.se
Okej men kan det bli något problem om man köper för stora motorer?
Ska man ha samma motorer till alla axlarna eller en lite mindre till z?
Har läst lite om änd läge i andra trådar, har han något kort som man kan koppla in såna på?
Finns det något kort eller något annat som man kan starta tex fräsen eller plasman från programmet i gkoden hade tänkt använda mach 3?
/Mikael
Ska man ha samma motorer till alla axlarna eller en lite mindre till z?
Har läst lite om änd läge i andra trådar, har han något kort som man kan koppla in såna på?
Finns det något kort eller något annat som man kan starta tex fräsen eller plasman från programmet i gkoden hade tänkt använda mach 3?
/Mikael
Troligtvis har du redan varit inne hos Joe. Annars är det på tiden du gör ett besök.
http://www.joescnc.com/
(Det är den nya 4x4 Hybrid som du ska detaljstudera.
)
http://www.joescnc.com/
(Det är den nya 4x4 Hybrid som du ska detaljstudera.

Jo med stegmotorer är det såhär att små motorer kan gå fortare, men med mindre kraft, medans stora motorer har sin kraft på lägre varvtal men förlorar snabbt sin styrka på högre varvtal.
Du kan läsa denna PDF som förklarar det man behöver veta om stegmotorer:
allmotion.se/UserFiles/AMT_Stegmotorteknik(2).pdf
(gjorde ingen länk av den eftersom att forumet inte hanterar paranteser...)
Du kan läsa denna PDF som förklarar det man behöver veta om stegmotorer:
allmotion.se/UserFiles/AMT_Stegmotorteknik(2).pdf
(gjorde ingen länk av den eftersom att forumet inte hanterar paranteser...)
Ändlägesgivare kopplar man in på nån input i skrivarporten så har du tänkt köpa något kort så funkar nog dom flesta som har inputpinnarna utdragna.
Tänker du köra plasma så är nog ett löst kort med skrivarport att tänka på samt ett breakoutkort med optoisolerade? in/utgångar.
Kulskruv och liknande är nog fel val när det gäller plasma, det är en rätt skitig metod men det vet du nog.
I övrigt ser det lite klent ut för plasma men det beror på vad du hade tänkt skära förnått, en fräs kan vara nästan vad somhelst och acca/bromsa på en halvminut men det funkar inte riktigt för en plasmaskärare tyvärr.
För att starta fräs/plasma så finns det reläkort på tex www.cnc4pc.com
Tänker du köra plasma så är nog ett löst kort med skrivarport att tänka på samt ett breakoutkort med optoisolerade? in/utgångar.
Kulskruv och liknande är nog fel val när det gäller plasma, det är en rätt skitig metod men det vet du nog.
I övrigt ser det lite klent ut för plasma men det beror på vad du hade tänkt skära förnått, en fräs kan vara nästan vad somhelst och acca/bromsa på en halvminut men det funkar inte riktigt för en plasmaskärare tyvärr.
För att starta fräs/plasma så finns det reläkort på tex www.cnc4pc.com
Okej vad skulle varit stabilare?Uttis skrev: I övrigt ser det lite klent ut för plasma men det beror på vad du hade tänkt skära förnått, en fräs kan vara nästan vad somhelst och acca/bromsa på en halvminut men det funkar inte riktigt för en plasmaskärare tyvärr.
Vad ska acca/bromsa vara för att kunna köra med en plasma?
Var inne lite på kuggrem men, trodde kulskruv var bättre
/Mikael