Datorstyrd Lastmaskin(i liten skala såklart)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
patrik

Datorstyrd Lastmaskin(i liten skala såklart)

Inlägg av patrik »

Eftersom sängen (ett "projekt" från i våras som knappt hann påbörjas innan jag lade er det)inte blev av pga att det drog i väg, både i material och att jag inte fick någon hållbar design på det hela så blev det inget med det projektet, men eftersom vi ska göra ett "AVR projekt" i skolan på 50-100timmar.

Så tänkte jag slå ihop det med projektarbetet, samt få tillbaka lite barnasinne så ska jag bygga en Lastmaskin enklast möjlig mekanisk lösning.

Har kollat runt lite eftersom vi inte börjat läsa om PIC i skolan än efter info och har väl inte riktigt fått en hum om hur det fungerar riktigt än, men har fått mycket matnyttigt på vägen, många bra sidor i favoriter numera.

Lastmaskinen kommer alldeles förmodligen att vara en LEGO (Jippie äntligen en vettig anledning att få leka med lego) Hjullastare, eftersom LEGO har egna motorer och batteripaket som är direkt kompatibla med axlar och sånt på Technic-lego nr 8271 som grund.
Den är inte stor, men då får man färdig lastar"grund" med bom skopan, samt hur den ska svänga, eftersom det finns små kugghjul man vrider på för att svänga, höja sänka bom, tilta skopa. Bygga om den till störr, med plats för legos egna motorer och batteripack. Samt den elektronik som behövs.

Har tänkt använda en gammal "kinaskit" radiostyrd bil och slakta den, ta sändare mottagare och använda. Men dom har väl oftast 2 kanaler bara om jag fattat radiostyrning rätt, fram back, och höger vänster? Då behöver man ju en till, alternativt sändare mottagare med 4-5 kanaler, blir väl bra mycket dyrare antar jag, men den smällen får man väl ta antar jag. Finns det nåt annat smidigt sätt att föra över förutom radio? Bluetooth och wlan har kommit på tal, men jag tycker det låter krångligare än radio, fördelar och nackdelar?

Alla tips och förslag mottages gärna, även kritik, så ska jag fortsätta mal mig igenom pic-pdf:er...

/Patrik
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rörande radioöverföringen kan du stega upp dig lite:
Ta en 2-kanals radio och klura ut var det "råa" signalen finns. Sedan kollar du det samma på sändarsidan och du kan ändra moduleringen och på det vis få så många kanaler du vill.

På min gamla Robbe skickas varje puls som en hög-och-låg puls med 50% duty cycle samt en låååång puls som synkroniseringspuls, använd samma sätt och du kan få det antal kanaler du vill.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Eller varför inte använda IR-överföring? Billigt och enkelt :) och du kan implementera precis hur många kanaler du vill.
Användarvisningsbild
patrik

Inlägg av patrik »

Det kommer bli en stooor lastmaskin, för tydligen så sk det smidigaste enligt läraren vara en programmerbar router med 2 st usb-portar, en till ett styrkort som styr motorerna, samt en till en webkamera som jag tänkt använda så man ser lite vad man gör om maskinen är utom synhåll. Men detta innebär mer utrymme på maskinen,= att jag får göra en stor variant och kan därmed inte använda den maskinen som bas längre, utan får hitta nåt annat, alternativt att man använder en "vagn" som man drar efter maskinen.

Börjar bli lite orolig hur jag ska kunna få strömförsörjning till allt detta.

EDIT Dvs med W-lan ist för radio..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Gör det hela enkelt. Att dra in en massa "extra" gör bara att grundidéen går förlorad.

Fixa en "lastmaskin" få den att fungera det är prio ett.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Patrik, här kan du läsa vad jag gjorde i gymnasiet, ganska likt vad du är ute efter.
wunderbaum_glidarn

Inlägg av wunderbaum_glidarn »

du har säkert sätt den men jag provar. Kommer ihåg första gången när man va 12 år och såg den på hobby mässan. Då var man sugen, kommer ihåg att han körde sig själv i skopan på den. Denna är dock ganska stor.

http://www.skaladagarna.se/Rolands988.htm

EDIT: http://www.geocities.com/caterpillar988b/
Användarvisningsbild
patrik

Inlägg av patrik »

v-g: Precis så är det, få det att gå först, få en elektronisk och en mekanisk lösning, blir det sedan tid över kan man ju lägga till lull-lull

$tiff: Har malt mig igenom till sida 10 och på den tredjedelen har jag fått mer hum om hur det fungerar än skolans material.

wunderbaum_glidarn: Dom är riktigt häftiga, finns fler "dårar" som byggt modell-maskiner med fungerande hydraulik i skala på maskinisten.se's forum(smygreklam?)

EDIT Såklart hamnar din projektlogg i mappen med bokmärken till mitt PA, mappen börjar bli stor nu. :wink:
Skriv svar