Bygga micro-tunna klienter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hylsan

Bygga micro-tunna klienter?

Inlägg av Hylsan »

Tjenis!
Fick bara en liten idé idag och tänkte se ifall det fanns någon här att bolla lite med.

Mitt slutmål med idén är att kunna ha ca 3st 7" pekskärmar kopplade till en central server för styrning av belysning/uppvärmning etc.

Men jag vill ju inte ha 3 arbetstationer kopplade till pekskärmarna utan något pyttelitet interface för att koppla upp sig mot servern. I stortsett så vill jag bara slå på skärmen så visas config-skärmen direkt.

Då började jag fundera ifall man inte kunde bygga någon liten micro-tunn klient att koppla till skärmen. Typ nått liknande som sitter i NAS-burkar för hemmabruk.

Vad tror ni, visst måste de gå att lösa med dagens tekniska lösningar.

Tacksam för alla bollar!
/Hylsan
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Beroende på hur pass sofistikerat så är min första tanke Beagleboard
http://beagleboard.org/

Det är på gränsen till "NAS-burkar"-hårdvara, men har ändå grafikkrets, serieportar och USB, vilket känns nödvänligt i detta fall. Katastrofalt nog har den ingen Ethernet-port dock =/
Alternativt kankse VIA Pico om det är tvång på x86 och inte strömförbrukningen är så viktig.

Men du kanske tänker mer i PIC/AVR+LCD nivån?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

FoxBoard med VGA-kortet?
Rent prismässigt så ligger annars Intels Atom-kort bra till, kostar en bråkdel av vad en pico-kort kostar.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

Ja jag vill ju ha så strömsnålt som möjligt, men visst man kan ju trixa med mjukvaran kanske så att "klienten" endast är igång när skärmen är igång, problemet är ju att jag vill att mjukvaran startar på runda sekunden.

Men annars var det mer åt pic-hållet jag funderade på, även om alla lösningar tages emot tacksamt.

BeagleBoard skulle man kanske kunna köra om man kan koppla Wlan via usb. ska läsa mer om den i Nano-kortet

/Hylsan
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

Läst en del om beagle board och den har stor drägel-faktor.
Ska nog ta och köpa en för att prova lite med, eller önska sig till julklapp :)

Kommer iofs ny version snart så jag väntar nog liiiiite till.

Är dock fortfarande öppen för andra lösningar.

Det optimalaste hade varit att endast ha trådlösa skärmar kopplade till nån typ av terminal-service server på nått sett. Jag vill ju ha olika saker på olika displayer, plus att man ska kunna jobba på alla ställena samtidigt.

Finns det trådlösa skärmar??

/Hylsan
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Det finns trådlösa bildöverföringar, eller via KVM externder via TP. Men då har du också tre separata bildsignaler från servern, eller burkar någonannanstans.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

jo det är ju det som är..frågan är om det finns nån mjukvara som skulle kunna stödja nått "KVM över TP"-historia.

/Hylsan
Skriv svar