Labrationsinstrument, byggsatser

Kirchhoff

Labrationsinstrument, byggsatser

Inlägg av Kirchhoff »

Hej
Jag vill bygga mina labrationsinstrument själv, både för att lära mig och för att få ner priset en aning. Därför skulle jag behöva tips, är öppen för allt.

Nummer ett som jag ser det är ett spänningsaggregat. 1-2 varierbara är ju önskvärt. +/- 15V samt fast +5V också kanske.

Signalgenerator kan också vara något. Oscilloscop antar jag är för komplicerat? Andra bra instrument finns ju också så kom an med alla förslag :-)

/K
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det finns massor på Internet. Lite svårt att ge råd, vore enklare om du talar om lite mer vad du önskar. Strömstyrka till labbaggregat etc. Normalt elektronik labbande med komponenter, klarar man sig långt med 1A, men har man speciella intressen behövs mer.

Finns ganska avancerade saker att bygga, t.ex.
http://elm-chan.org/works/asg/report_e.html

Att det blir billigare är en felaktig slutsats man ofta drar. Oftast blir det dyrare att köpa enstaka komponenter från butik. Det blir billigare om man kan fynda en del bra att ha komponenter eller samlar på sig genom att slakta kasserade grejor. Transformatorer od. är dyra att köpa men går utmärkt att ta från kasserad utrustning. Kräver lite mera flexibilitet av den som bygger men man lär sig mycket på det sättet.
Kirchhoff

Inlägg av Kirchhoff »

Tack för synpunkten Mindmapper.

Jag kollade på hemsidan med DDS funktions generatorn du länkade till, det lät intressant. Är dock inte så driven/erfaren att jag bygger det från scratch och jag kunde inte hitta länk/beställningssida för komponenter, obestyckat kretskort etc.

Om jag skall bygga det från scratch behöver jag programmerare för AtMegan, PLD, snickra kretskort etc.. Detta kan/vill/har jag inte utan letar mer efter "färdiga" byggsatser, där jag bygger ihop delarna. Måste börja där i varje fall.

Är det någon som byggt Elektros signalgenerator (oktober-numret)?

Som sagt, alla råd/tips/länkar är välkomna, även om någon har begagnat att kränga så är jag intresserad.

/K
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

När jag växte upp fanns Heathkit, där fanns allt i byggsats från mätinstrument för ett komplett labb till elorglar och TV-apparater….. Men Heathkit finns tyvärr inte längre.. :cry: :cry: :cry:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Hittade en trevlig sida idag. Inga byggsatser men bra beskrivningar.

http://home.swipnet.se/herbalifeinfo/El ... tronik.htm

Mycket sympatisk ägare av sidan som rekommenderar EF.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Oscilloskop är rätt enkelt: http://xoscope.sourceforge.net/ . Finns säkert liknande mjukvara för alternativa OS.
Klarar visserligen bara upp till 20 kHz eller vad ljudkortet filtrerar vid.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Eller köp en byggsats till ett LCD-scope av mig :D

Du hittar mer info i denna tråd...

/PeterH
Skriv svar