Kan man "sno" el ur en kabel utan att kapa den?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

mrfrenzy:Tror att skåpet är relativt fullproppat (=ordvits? :D) Så jag vet inte om något mer får plats i form av installationer. Sen vill jag inte lägga några större pengar på det hela heller.

Har tyvärr inga solceller, men jag tror precis som du att det kan fungera prima tyvärr blir monetär brist det rådande argumentet där med då jag måste handla batterier samt skaffa erfordelig kunskap för att ladda och underhålla dessa.

När jag tänker efter så är det runt jul bara 1-2 soltimmar här och då kan man ju faktist också ha rejält med köldgrader vilket ytterligare försvårar och fördyrar denna idé iom att man måste ha stora solceller.

Hade hoppats på spolidéen men funkar inte den så finns ju alltid kabeln men som sagt då känns ju radio som överflödigt också. Iofs är det å andra sidan en eliminering av felkällor ;)

Tänkte skicka data i princip kontinuerligt för att se momentanförbrukning när man så önskar. Vill man bara se dygnsvis så är det ju enkelt att bara gå ut och titta då man är intresserad.

Fasen nu är det ju tjäle i backen också lätt att gräva ner kabel då :wall:

Jaja går ju att dra luftburet också :?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

sodjan:På prov bara och inte på mitt postnummer. :( Jag har fjärravläst med simkort i så det är lysdioden jag tänkte läsa av.

PeterH:Ännu är det mesta bara i idéstadiet men eftersom jag nu kan utesluta min "superidé" så är det åtminstone en tanke mindre. Trådbundet är ju inga problem men ändå inte lika cleant som "sno ström och sänd över radio idéen" samtidigt som byta batterier någon gång då och då inte är fire & forget (hmm nåja :roll:) som en permanentmatad lösning.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> På prov bara och inte på mitt postnummer.

Såg det när jag nyss gick in på deras hemsidan, Stockholm,
Uppsala och något mer. Varför i 17 tusan skicker de brev till
kunder i *Söderköping* !?
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Linda upp en spole runt elledningen bara eller vad?
Nej! Ska du linda en spole för att tappa av el så ska den monteras med 90 graders vinkel, alltså
INTE runt ledaren. För att induktion ska ske bra måste spolens lindningar skära magnetfältet som ligger runt kabeln.
peter555

Inlägg av peter555 »

En strömtrafo borde fungera, 1:100, 1 A på primären blir 10 mA på sekundären. Jag gjorde ett simpelt interface för att logga ingående matning. Strömtrafo-diod-filterkonding, fungerade utmärkt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Som Johan.o säger så ska en lindning runt en ledare i det här fallet set ut såhär:
Bild
med en fas genom hålet.
bearing

Inlägg av bearing »

Walle skrev:Det kan ju bara betyda en sak: Lika mycket ström som går in genom sladden kommer inte ut. Frågan är: Var tar strömmen vägen??
Jag är väl en av de som inte förstår. Vad betyder det? att strömmen går ner i backen?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det kallas vagabonderande strömmar och beror oftast på att PEN (kombinerad nolla och skyddsjord) är belastad med ström och då naturligt får ett spänningsfall. Om då det finns skyddsjordade prylar som har kontakt med marken så finns en alternativ väg för strömmen tillbaka till transformatorn.

Som i exemplet med 7 A vagabonderande ström så kanske det var 70 A i PEN och då har den alternativa vägen 10 ggr högre resistans än PEN.

Protte
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Eller för att vara övertydlig: Tångamperemetern sattes runt matarkabeln, som var en mångledare. Dvs, tången sattes inte, som man lätt kan tro, runt en av faserna, utan alla tre samtidigt och dessutom PEN-ledaren. Alltså borde tångamperemetern visa 0A (oavsett förbrukning) och inget annat...
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, att det var en flerledare förstod jag.

Tack för förklaringen. Denna ström minskas alltså genom att göra fasbelastningen jämnare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nej, om belastningen är olika på faserna så blir det ström i (pe)n-ledaren, men den totala strömmen faser+nolla är alltid lika. Om man däremot har vagabonderande strömmar så kan det gå mer ström i PEN än i faserna. det innebär att ström går tex in genom pen, till en jordad cirkulationspump, genom vattenledningsröret och till pen i en annan kåk. Pga att omvägen genom vattenröret råkar ha lägre resistans än den andra fastighetens noll-ledare så är det någon belastning som skickar sin ström den vägen.

Detta problem kan kringgås med sugtransformator. Eller lösas genom att byta till femledarsystem från trafon.
bearing

Inlägg av bearing »

>Nej, om belastningen är olika på faserna så blir det ström i (pe)n-ledaren, men den totala strömmen faser+nolla är alltid lika.

Ja, det förstod jag. Det jag menade var att om det finns vagabonderande strömmar minskas dessa genom att jämna ut fasbelastningen. Var inte det rätt?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det beror på var dom vagabonderade strömmarna uppstår. Om du stänger av huvudbrytaren i din fastighet och dom vagabonderande strömmarna försvinner, så kan du eliminera dom genom att jämna ut fasbelastningen.

Om strömmen inte förändras märkbart så uppstår dom i en annan fastighet. Då är det där som belastningen behöver jämnas ut.
bearing

Inlägg av bearing »

Aha, ja just det.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ehhhumm ... Jordfelsbrytare är det inte tal om med andra ord?
Skriv svar