ElectricMan's CNC fräs
- ElectricMan
- Kontakt:
- ElectricMan
- Kontakt:
- ElectricMan
- Kontakt:
Det har du rätt i. 
Är det tredje nu eller?

Bättre, sämre, skitkass?

Är det tredje nu eller?

Bättre, sämre, skitkass?
Senast redigerad av ElectricMan 29 juli 2009, 23:34:50, redigerad totalt 1 gång.
Synd att du inte borrade med en större borr i hörnen. Som det är nu så kommer stora spänningskoncentrationer på hörnen vilket ger en skarp brottanvisning. Försök runda dem lite med en rundfil bara så att de skrapa hörnen försvinner så blir den starkare även om materialet blir lite tunnare. Gäller speciellt innerhörnen.
Intuitivt så tror jag inte på Fräsen. Det känns konstigt om det skulle bli starkare genom att ta bort material. Åtminstone tycker jag att det borde bli stabilare, men jag kan tänka mig att det lättare börjar spricka vid stor belastning. Någon betydande skillnad tror jag hur som helst inte att det har. Rundare hörn hade varit snyggare dock 

Det är enkel mekanik. Skarpa radier ger brottsanvisningar, så är det bara.idiotdea skrev:Intuitivt så tror jag inte på Fräsen. Det känns konstigt om det skulle bli starkare genom att ta bort material. Åtminstone tycker jag att det borde bli stabilare, men jag kan tänka mig att det lättare börjar spricka vid stor belastning. Någon betydande skillnad tror jag hur som helst inte att det har. Rundare hörn hade varit snyggare dock
- ElectricMan
- Kontakt:
Jag kanske får göra så på de andra 
Nu börjar nedräkningen!
http://www.nisseselektronik.se/temp/cnc/countdown/
Hoppas bara att jag får hem den då...

Nu börjar nedräkningen!

http://www.nisseselektronik.se/temp/cnc/countdown/
Hoppas bara att jag får hem den då...

Senast redigerad av ElectricMan 29 juli 2009, 23:35:04, redigerad totalt 1 gång.
Dessutom så har du ingen nytta av att tagit bort mtrl i hörnen, då röret ändå inte kan komma in i hörnet. Om du borrar med samma diameter som rören i hörnen så blir det bra mycket starkare. Utan att ha räknat på det så gissar jag ca 5 ggr lägre spänning. Ofta får man en spänningskoncentrationsfaktor på ca 3 ggr runt ett litet hål och för ett skarpt hörn ändå högre. Desstom är detta snitt det mest belastade så där vill man ha så mycket mtrl som möjligt.
Limma även som Andax skrev så blir det nog så bra du kan få det med MDF.
Limma även som Andax skrev så blir det nog så bra du kan få det med MDF.
- ElectricMan
- Kontakt: