Vårt nya kylskåp (modifierad frys).
-
De siffrorna tror jag inte på, transmissionsförlusterna i väggarna är betydligt högre än så.
100 mm Perfekt PUR-skum isolering ger värmeförluster på runt 15W, vilket motsvarar 0,36 kWh/dygn dvs 131 kWh/år.
Eftersom isoleringen inte är ren PUR och dessutom inte perfekt blir förlusterna större, nånstans runt 25-30W, till detta kommer luftväxling mm.
Går skåpet tomt och aldrig öppnas bör energiförbrukningen bli nånstans runt
0,6kWh/dygn, motsvarande runt 216 kWh
Edit, skall vara: vid en COP på runt 2, (i bästa fall) 0,3 kWh/dygn.
100 mm Perfekt PUR-skum isolering ger värmeförluster på runt 15W, vilket motsvarar 0,36 kWh/dygn dvs 131 kWh/år.
Eftersom isoleringen inte är ren PUR och dessutom inte perfekt blir förlusterna större, nånstans runt 25-30W, till detta kommer luftväxling mm.
Går skåpet tomt och aldrig öppnas bör energiförbrukningen bli nånstans runt
0,6kWh/dygn, motsvarande runt 216 kWh
Edit, skall vara: vid en COP på runt 2, (i bästa fall) 0,3 kWh/dygn.
Hur i hela friden kom du fram till det?xxargs skrev:Dörrens glappande stå för väldigt liten del av värmeläckaget då det handlar ca 1/5-dels gram luft som måste kylas var gång - en halvliter 13-gradig mjölk som skall kylas till 8 grader motsvarar väldigt många dörröppningar i värme... , mao. insättande av varm mat står för en större del av värmeläckaget och det mesta typ 80% kommer från just värmegenomläckande väggar i kylskåpet.
tomasL:
Jag tycker att det låter som om att du förutsätter en massa saker som du inte har en aning om.
hur kom du t.ex. fram till: 100 mm Perfekt PUR-skum isolering ger värmeförluster på runt 15W.
under vilka förhållanden gäller det och hur vet du att det är förhållandena där kylen står?
och det enda du vet är att vi satt på frigolit. vet du vad det var för isolering i frysen från början?
Jag tycker att det låter som om att du förutsätter en massa saker som du inte har en aning om.
hur kom du t.ex. fram till: 100 mm Perfekt PUR-skum isolering ger värmeförluster på runt 15W.
under vilka förhållanden gäller det och hur vet du att det är förhållandena där kylen står?
och det enda du vet är att vi satt på frigolit. vet du vad det var för isolering i frysen från början?
hela grejen har på 3 dygn gått i 3h. detta kan jag se på min logger som jag kopplat den igenom. i kylen står det att den förbrukar 90W och skall drivas på 220-240V. detta borde ju rimligtvis vara effekten på kompressorn.
dvs. 0.09kW * 3h= 0,27kWh
detta är alltså förbrukningen på 3 dygn.
loggern som jag köpt på Claes Olsson visar 0,31kWh. vilket ju verkar stämma överens. ett vist mätfel har vi men det är ju ingen överraskning med en billig logger och en induktiv last.
tycker dessutom att det låter rimligt att den går 1 h/dygn.
kan jag ha missupfattat märkningen av kylen? men då är det ju konstigt att det stämmer så bra överrens med loggern.
dvs. 0.09kW * 3h= 0,27kWh
detta är alltså förbrukningen på 3 dygn.
loggern som jag köpt på Claes Olsson visar 0,31kWh. vilket ju verkar stämma överens. ett vist mätfel har vi men det är ju ingen överraskning med en billig logger och en induktiv last.
tycker dessutom att det låter rimligt att den går 1 h/dygn.
kan jag ha missupfattat märkningen av kylen? men då är det ju konstigt att det stämmer så bra överrens med loggern.
99% av alla kyl/frysar är PUR-skummade.Soma skrev:tomasL:
Pur har ett lambdavärde runt 0,020, styren (frigolit) 0,040 ungefär.
Resten är ren transmissionsberäkning med utgångspunkt att skåpets mått är 600*600*1000 mm, samt att omgivande temperatur är +20 och skåpstemperaturen är +5.
Ett litet tillägg, isoleringen i dessa vitvaror brukar vara runt 40-45mm eller så.
Intressant projekt. Om nu så stor del av energiåtgången handlar om öppning av själva kylskåpet, så kanske det är idé att såga upp kylskåpsdörren så det blir en dörr per hylla.
För övrigt tycker jag ni ska lägga av att disa diverse projekt bara för att ni själva tror er veta bättre! Jag är helt övertygad om att det går att ta fram energisnålare kylskåp än vad som återfinns i handeln.
Det finns garanterat andra aspekter att ta hänsyn till för massproducerade kylskåp, funktion, design osv. än energiförbrukning. Då är det också högst troligt att det går att bygga ett kylskåp som drar mindre störm, men kanske ser ut som ett kärnkraftverk....
För övrigt tycker jag ni ska lägga av att disa diverse projekt bara för att ni själva tror er veta bättre! Jag är helt övertygad om att det går att ta fram energisnålare kylskåp än vad som återfinns i handeln.
Det finns garanterat andra aspekter att ta hänsyn till för massproducerade kylskåp, funktion, design osv. än energiförbrukning. Då är det också högst troligt att det går att bygga ett kylskåp som drar mindre störm, men kanske ser ut som ett kärnkraftverk....