Kan man "sno" el ur en kabel utan att kapa den?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
v-g
EF Sponsor

Kan man "sno" el ur en kabel utan att kapa den?

Inlägg av v-g »

Ja rubriken säger det mesta.

Jag ska "sno" min egen ström i elskåpet så det är inget olagligt heller. Vill helst inte kapa ledningarna eller helst inte och helst inte det går inte helt enkelt. Kabeln är en 2 cm grov och när jag kapade den var det bara en bågfil som gick :roll:

Behövs inte mycket ström utan bara såpass att det räcker att driva en pic + en radiosändare och lite kringelektronik för dessa.

Allt detta syftar i att kunna läsa av elmätaren inomhus utan att trava ut i snön för att kolla stolpen.

Går detta och hur ska man göra? Linda upp en spole runt elledningen bara eller vad? (måste ju lindas på plats eftersom kabeln ej går att kapa (eller lossa))

Om nu detta skulle fungera, fungerar det då bara när ledningen belastas eller även när ingen ström förbrukas?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Om det är möjligt...
Stick in en liten nål i varje kabel för avtappning, & se till att isolera väl.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Livsfarligt och därmed mycket dåligt förslag! Om du kan komma åt en fas (dvs. en enkelledare och inte en kabel med flera ledare i) så borde det gå att linda en spole som ligger längs med ledaren för att kunna tappa av spänning.

/PeterH
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Gör hela apparaten strömsnål och kör batterier istället. Gör du rätt så kan du få flera månaders uptid. sänd över batteristatus också så kan den varna innan den är helt utan batterier.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

PeterHs förslag med att linda en lååång spole borde fungera. Självklart behöver du likrikta, buffra och stabilisera rejält med en kondensatorbank, kanske en supercap?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Varför så mycket buffring?? supercap??, det är ju 50Hz.

Om kabeln är belastad och man kommer åt en av ledarna så går det med en spole (det blir en transformator) utmed en av ledarna.

Det går inte så bra att lägga spolen mot hela kabeln då ström går både fram och tillbaka med ett litet magnetfält som resultat.

Protte
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man tappa el kapacitiv, induktivt och resistivt

alla funkar, men jag hadde valt batteri och solpanel, om man har sol på stolpen och att man inte kommer åt kablen direkt

eh, med sol på stolpen menar jag att den inte ligger i skugga hela tiden
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Peter_h:Just det som jag anade var problemet. In till kåken är det ju trefas(3+1) så där är det antagligen kört :?

Måste man linda längs med ledningen eller kunde de gå runt en säkring kanske?

Micke_s:Batterier vet jag är EN lösning men det är ju inte permanent som en "fast anslutning" som i teorin borde fungera sålänge EON levererar el. Det jag vill slippa är traskandet i snön över huvud taget ;)

Vill ju heller inte dra en kabel tillbaka till elskåpet (såklart då inte 220 volt utan färdig spänning från nån strömförsörjning), känns liksom lite onödigt även om det är den enklaste lösningen.

Stolpen är ju inte så långt från huset och jag har en massa telekabel som troligen duger mer än väl till detta ändamål. Detta är plan B och inte lika "snygg" tycker jag. Tänkte nämligen i min vilda fantasi köra detta över radio och ska jag då dra en kabel, ja då äre lika bra att hiva med en ledare till och köra kommunikationen däröver.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det jag vill slippa är traskandet i snön över huvud taget

Har du snö året runt ? Var bor du ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ta dit en elektriker som sätter upp en personskyddsautomat och ett eluttag i skåpet. Kan även vara bra till andra saker.. Materialkostnad ca 500:-
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

VG: jag tror inte det kommer funka att linda något runt en säkring...

Idén med batteri och solcell är inte alls så tokig som man först tror. Genom att lägga exempelvis en PIC i "sleep" stor del av tiden så spar man massor med ström, man kan också tänka sig att man låter PIC:en logga strömförbruknigen och bara skicka data när man begär det, alternativt med långa intervall mellan sändningarna (ex. 1ggr/dygn). Hur man än vrider på detta så är det just sändaren som kommer ta mycket ström... Vill man slippa detta så kan man tänka sig att skicka data överlagrat på matningen in till huset, då kanske man kan använda sig av idén med att linda något runt säkringen för en kapacitiv överföring?

/PeterH
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Västernorrlands kustland.

Nu är det iaf snö ;) 2-3 månader med snö är det i bästa fall. Är det inte snö så är backen sur så det är ändå inget trevligt att gå till stolpen 8)

Sen har jag inga batterier lämpliga för det hela eller lämplig kunskap för att använda dem. Blybatterier och -25 grader vet jag är en kass kombination.

Målet är ju att det hela ska vara en lösning som inte kräver någon form av underhåll.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

prototypen skrev:Det går inte så bra att lägga spolen mot hela kabeln då ström går både fram och tillbaka med ett litet magnetfält som resultat.

Protte
På den gamla goda tiden, när jag gick min el-utbildning på Nynäshamns gymnasium, så var det en grabb i min klass som fick den briljanta idén att ta en tångampéremeter och klämma runt matarkabeln till fastigheten.

Alla skrattade, även lärarna. Vissa blev väldigt tysta när han glatt meddelade att husets aktuella strömanvänding var 7A. Vissa skrattade åt honom, för 7A är ju på tok för lite för hela huset. Men alla som förstod var bara tysta. 7 Ampere??? Bengan, min favoritlärare, var såklart tvungen att provmäta ett flertal gånger. Men det stämde. 7 Ampere visade tångampéremetern.

Det kan ju bara betyda en sak: Lika mycket ström som går in genom sladden kommer inte ut. Frågan är: Var tar strömmen vägen??

Så bengan lindade sig en liten spole och i kombination med ett digitalt Fluke-oscilloskop hade han byggt sig en teslamätare. Under ventilationstrumman uppmätte han uppåt 100mT (milliTesla. Gränsvärdet för daglig exponering ligger på 100µT).

Så, har fastigheten lika mycket läckor som elhuset på nynäshamns gymnasium, så går det nog aldeles utmärkt :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Gör så här VG, börja i andra änden och ta fram lösningen för avläsning och komunikation istället. När sedan detta fungerar så skaffar du ett litet batteri, typ dom som man kör med i RC-bilar och liknande. När du har allt detta så provar du helt enkelt hur länge batteriet håller, vem vet det kanske håller hela vintern? I västa fall får du byta/ladda batteriet någon gång i månaden (jag tror det kommer snurra i flera år :wink: ) och om detta händer kan du börja söka alternativa matningar mer aktivt...

/PeterH
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Eller lägg pengarna på ett par nya stövlar istället... :-)

EDIT:
Fick faktiskt ett brev från Eon tidigare i veckan om att man skulle
kunna se sin förbrukning "i realtid" på något sätt via deras web site.
Du kanske inte har fjärravläsnig, men annars så skulle det ju lösa
samma problem.
Skriv svar