Gräva ner kablar?
FKKJ också men den finns inte i så små dimensioner.
När jag jobbade med att leka elkonstruktör använde jag JME:s katalog som översikt över kraftkablar (tre band med prylar!), och Lidalcos för datakabel (vi hade bra priser hos dem). I alla fall Lidalco har jag sett har sin katalog på nätet, JME är väl kanske lite mer tveksamt om den går att komma åt utan F-skattesedel (edit: heter de ens så längre förresten?)...

-
Nog tjafsat om min ålder?
jag må vara lite vimsig o knäpp om ni tycker det men är det inte det livet går ut på att lära sig o bli fulländad??
Iaf. har fått ett bra pris på 6mm 5 ledar kabel som får förläggas i mark
25kr metern vilket jag kommer köpa efter att tjälet gått ur marken.
det kommer även förläggas Gult för för Servicekablen till garaget och ett tomt gult/organt rör för evt data/tele/larm.
Även skydds U bitar kommer köpas för att skydda anslutningarna in i garaget och huset då dessa kommer göras ovan jord.
Även märkplats och några träbitar kommer att läggas ner . kommer nog gräva strax under 1m djupt.
Dock så nämde ni någon Gel? det är ju isf bra om ha i röret för data kablarna fast då jag i framtiden skulle behöva dra igneom mer kablar där (tex för att styra nått i garaget) så är det ju inte bra att plugga igen röret.
Kommer sätta upp skyltar både invändigt och utvändigt på huset och garaget där kablen går in/ut .
Det enda jag fifflar på i nuläget är var jag ska gå in med datakablarna osv i huset. blir svårt att lösa det etniskt med dessa.. Eller det kanske finns någon bättre slang7rör man kan köpa som inte läcker in vatten /fukt mm?
Var köper man isf dessa slang/rör?
Anledningen är ju att jag vill få bort 2 st 1.5mm kablar som garaget är dumt nog avsäkrat över!
Instalation får en elfirma göra billigt. men om jag köper grejorna sep så bryter jag inte mot några regler ju.
Sen så har ajg evt planer på att inrikta mig på Larm/tele/fiber istället för rena elbiten..
jag må vara lite vimsig o knäpp om ni tycker det men är det inte det livet går ut på att lära sig o bli fulländad??
Iaf. har fått ett bra pris på 6mm 5 ledar kabel som får förläggas i mark
25kr metern vilket jag kommer köpa efter att tjälet gått ur marken.
det kommer även förläggas Gult för för Servicekablen till garaget och ett tomt gult/organt rör för evt data/tele/larm.
Även skydds U bitar kommer köpas för att skydda anslutningarna in i garaget och huset då dessa kommer göras ovan jord.
Även märkplats och några träbitar kommer att läggas ner . kommer nog gräva strax under 1m djupt.
Dock så nämde ni någon Gel? det är ju isf bra om ha i röret för data kablarna fast då jag i framtiden skulle behöva dra igneom mer kablar där (tex för att styra nått i garaget) så är det ju inte bra att plugga igen röret.
Kommer sätta upp skyltar både invändigt och utvändigt på huset och garaget där kablen går in/ut .
Det enda jag fifflar på i nuläget är var jag ska gå in med datakablarna osv i huset. blir svårt att lösa det etniskt med dessa.. Eller det kanske finns någon bättre slang7rör man kan köpa som inte läcker in vatten /fukt mm?
Var köper man isf dessa slang/rör?
Anledningen är ju att jag vill få bort 2 st 1.5mm kablar som garaget är dumt nog avsäkrat över!

Sen så har ajg evt planer på att inrikta mig på Larm/tele/fiber istället för rena elbiten..
- prototypen
Detta med gel är inne i kabeln, utrymmet runt trådarna inne i ytterhöljet är fyllda med en vattenavvisande gel. Kabeln är fortfarande böjlig. röret ska inte innehålla gel det blir svårt att få i trådarna.
Jag har haft en kabel med PVC isolering men telefonparen har ärgat sönder (likström och vatten). Nu verkar det så att kabel no 2 verkar gå samma väg men sedan ska jag satsa på en med gel i.
Protte
Jag har haft en kabel med PVC isolering men telefonparen har ärgat sönder (likström och vatten). Nu verkar det så att kabel no 2 verkar gå samma väg men sedan ska jag satsa på en med gel i.
Protte
Straxt under metern?? Så djupt behöver du alls inte gräva, såvida du inte vill det altså 
Jag gräver dagligen rör för Telias räkning. De förläggs 0.6 M djupt i körbana, 0.5 M i gångbana och 0.4 M i "annan mark". Det är altså Telias regler (och de är rätt petiga). Det är då PV-110 eller PV-50. Till ett sånt här projekt hade jag dock troligen använt mig av några HDPE-40 istället, blir mycket smidigare.

Jag gräver dagligen rör för Telias räkning. De förläggs 0.6 M djupt i körbana, 0.5 M i gångbana och 0.4 M i "annan mark". Det är altså Telias regler (och de är rätt petiga). Det är då PV-110 eller PV-50. Till ett sånt här projekt hade jag dock troligen använt mig av några HDPE-40 istället, blir mycket smidigare.
-
Jag jobbar som elektriker och kabeln ska ned till 0,6 m enligt svensk standard. ekkj kan du lägga direkt i marken men ekk eller eklk mm måste du lägga i rör. sen tycker jag att man alltid ska lägga kabel i rör för det är lättare att dra om eller mera. cat kabel har vi haft dålig erfarenhet när vi lagt det i mark. verkar som det blir någon överhörning i den vid fuktiga årstider tex höst. så här har jag lärt mig att det är.
-
Mjo förvisso bättre att gräva lite djupare än vad som behövs.. iaf det jag bara oroar mig över är att röret där evt nätverkskabel ska ligga i kommer bli vattenfylt o typ spränga sönder kablen elelr ågot. men vad gör det om man abra får ut kansek 20mbit till garaget. inte så att man ska ladda ner elelr kolla på porr där
isf är ju nätverkskabalr billiga att byta om det skulle avra så.

-
-
-