E_Man: Om du hade gjort dem i stål eller liknande skulle det bli mycket hållbarare såklart, men framförallt så är det ju lättare att göra dem i. Då kan du ju svetsa fast muttrarna, för så som du har dem nu ser det ut som om det kommer bli ett riktigt jävligt jobb att justera dem utan att dem börjar glappa.. Alternativet är ju att fräsa in hålor där du lägger muttrarna, men det låter mycket jobbigare och dessutom sämre..
Det går bra att bygga "justerare" av MDF men dom blir bättre om du har tjockare kanter och om hålet är plant där muttern ligger an mot MDFen.
Om du har ett runt hål så kommer muttern att först trycka på mitten av MDF skivan och när trycket ökar så kommer den att pressa isär MDF skivan och det är precis detta som MDF är dålig på.
Jag använde islagsmuttrar för att kanterna skulle kunna vara så breda som möjligt men det går nog bra med en vanlig mutter.
De fyra piggarna som sticker ut på islagsmuttarna klippte jag av för att dom inte skulle spräcka MDFen.
E_Man: Du tror inte att du kan låna på nån metallverkstad i närheten? Annars går det ju fint att göra fina fyrkantiga hål med överhandsfräs, om du har en sån? Träna bara på en annan bit först, det är lite klurigt att få raka linjer
Detta är som gjort för att det skall spricka i hörnen där du inte har mycket mtrl alls. Dömt att misslyckas.
Såg du inte att Ove hade mycket tjockare gods i sina justerare?
Jag återupprepar vad jag skrev tidigare du bör ha minst 3 ggr skruvdiametern i tjocklek och inte ens då kommer det att hålla bra.
Ökar du godset från 10 mm till 30 mm i dina justerare så blir de 27 ggr styvare eftersom styvheten ökar med tjockleken i kubik.
Det är ju inte så roligt om justerarna spricker när du har fräsen på full fart under bearbetning och hela skiten ramlar ner. Har du tur så förstör du endast fräsbordet.
Electric-man... snyggt, men det kommer som hecke skriver inte att hålla. Mera material behövs. Du kan gå ner i skruvdimension för att minska på borrhålet utan att det blir för klent i förhållande till den övriga konstruktionen. Ett annat tips är att ta en större borr, så att du får så stora radier i hörnen så att muttern, plus eventuell bricka, får precis plats.
Vidare bör du limma fast biten, vilket du kanske tänkt göra ändå... men då behöver du inte så stora skruvar, eller inga alls för att dra fast den i stativet. När limmet har torkat så sitter den med limmet och INTE skruven. Det du tjänar på detta är att du slipper borra bort material i hörnen för skruvarna.
hmm, ja jag får se hur jag gör, kanske skaffar M6 islagsmuttrar och kör på de, då tjänar jag en del. Vill inte börja göra nya bitar, har redan alla klara för att börja bearbeta.
Såhär ser det ut i dag då.
Senast redigerad av ElectricMan 29 juli 2009, 23:34:30, redigerad totalt 1 gång.
Det var det som var meningen, att kunna borra för hand.
Hur ytterkonturen ser ut spelar ingen roll, och dom ovala hålen ska passa för muttrarna, så dom inte snurrar.
Gör den gärna lite större. Det blir bara bättre ju större den är.