Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)
70 ºC känns som en rimlig arbetstemp. D.v.s. 14 µm extra glapp.
Går man till K6-passning har man passning mellan -28 och -1 µm (d.v.s. garanterat glapp) vid 70 ºC. Och mellan -14 och +13 µm vid 20 ºC.
Med N6 blir det -13 till +14 µm vid 70 ºC och +1 till +28 (garanterat grepp) vid 20 ºC.
Jag har väl egentligen två undringar:
* Hur bra funkar det egentligen att montera (och demontera!) lagren med N6-passning? Med K6 är det ju bara att värma upp huset till >70 ºC så har man garanterad "frigång".
* Vad händer med möjligheten att reglera förspänningen vid greppassning på runt tre hundradelar (N6 "worst case")?
Det känns ju i vilket fall som att det vore bra att ändra till K6, med tanke på värmeutvidgningen.
Går man till K6-passning har man passning mellan -28 och -1 µm (d.v.s. garanterat glapp) vid 70 ºC. Och mellan -14 och +13 µm vid 20 ºC.
Med N6 blir det -13 till +14 µm vid 70 ºC och +1 till +28 (garanterat grepp) vid 20 ºC.
Jag har väl egentligen två undringar:
* Hur bra funkar det egentligen att montera (och demontera!) lagren med N6-passning? Med K6 är det ju bara att värma upp huset till >70 ºC så har man garanterad "frigång".
* Vad händer med möjligheten att reglera förspänningen vid greppassning på runt tre hundradelar (N6 "worst case")?
Det känns ju i vilket fall som att det vore bra att ändra till K6, med tanke på värmeutvidgningen.
Jag blev lite förvirrad först.
Jag brukar beteckna grepp som - och spel som +.
Eftersom ni har olika material med olika längdutvidgning så ser jag inte så stora problem med att montera en N6 passning (Om vi glömmer för en sekund att ni har ett lager med i bilden). Det är ju bara att värma upp till t.ex. 120C, enligt dina beräkningar, så har du noll spel. Dessutom kan du ju innan montaget ha lagret i frysen (-18C) eller ännu bättre kyla med CO2 släckare till -78C.
Dock läste jag i SKF:s PDF för vinkelkontaktlager som ni länkade till att plasttätningarna klarade max 120C och de engånssmorda lagren max 80C.
Max temperatur för ett lager var 125C enligt montagehänvisningen.
Så man kanske skall vara lite försiktig här.
Sedan har jag inte riktigt koll på vad vinkelkontaktlager tycker om ett större radiellt grepp. Det borde inte vara något problem då man ju normalt förspänner dem axiellt. Men jag vet inte.
Dessutom tycker jag 70C verkar vara en rätt så hög arbetstemperatur speciellt om fettet har max temp på 80C för engångsmorda lager.
50C känns mer lagom. Då börjar man bränna sig om man tar på lagerhuset.
Dessutom kommer ju alltid lagret vara varmare än lagerhuset då värmeflödet kommer från lagret samt att värmeledningen i Aluminium är högre och Lagerhuset kyls utifrån. Min gissning är ca 5-10 grader skillnad mellan lager och lagerhus utan att göra några värmeöverföringsberäkningar på det hela.
Sammantaget kan nog K6 vara en lagom kompromiss, då ni troligtvis varken har induktionsvärmare, CO2 släckare eller en hydraulpress vid montaget. I värsta fall får vi väl limma fast det med Loctite.
Skulle vara kul att höra om någon annan har någon åsikt.
/H
Jag brukar beteckna grepp som - och spel som +.
Eftersom ni har olika material med olika längdutvidgning så ser jag inte så stora problem med att montera en N6 passning (Om vi glömmer för en sekund att ni har ett lager med i bilden). Det är ju bara att värma upp till t.ex. 120C, enligt dina beräkningar, så har du noll spel. Dessutom kan du ju innan montaget ha lagret i frysen (-18C) eller ännu bättre kyla med CO2 släckare till -78C.
Dock läste jag i SKF:s PDF för vinkelkontaktlager som ni länkade till att plasttätningarna klarade max 120C och de engånssmorda lagren max 80C.
Max temperatur för ett lager var 125C enligt montagehänvisningen.
Så man kanske skall vara lite försiktig här.
Sedan har jag inte riktigt koll på vad vinkelkontaktlager tycker om ett större radiellt grepp. Det borde inte vara något problem då man ju normalt förspänner dem axiellt. Men jag vet inte.
Dessutom tycker jag 70C verkar vara en rätt så hög arbetstemperatur speciellt om fettet har max temp på 80C för engångsmorda lager.
50C känns mer lagom. Då börjar man bränna sig om man tar på lagerhuset.
Dessutom kommer ju alltid lagret vara varmare än lagerhuset då värmeflödet kommer från lagret samt att värmeledningen i Aluminium är högre och Lagerhuset kyls utifrån. Min gissning är ca 5-10 grader skillnad mellan lager och lagerhus utan att göra några värmeöverföringsberäkningar på det hela.
Sammantaget kan nog K6 vara en lagom kompromiss, då ni troligtvis varken har induktionsvärmare, CO2 släckare eller en hydraulpress vid montaget. I värsta fall får vi väl limma fast det med Loctite.
Skulle vara kul att höra om någon annan har någon åsikt.
/H
Nya ritningar med materialspec och ny tolerans K6 för huvudlagren. Det ska bli spännande att se hur K6 - ca h6 känns när det blir dags att montera lagren sen... 

ERS_Top_lid-081107.pdf

ERS_Housing-081107.pdf

ERS_Bottom_lid-081107.pdf

ERS_Sleeve-081107.pdf


ERS_Top_lid-081107.pdf

ERS_Housing-081107.pdf

ERS_Bottom_lid-081107.pdf

ERS_Sleeve-081107.pdf
Det var det, men nu när du nämner det så inser jag att det nästan är ännu viktigare att det övre lagret "sitter fast" än att huvudlagren gör det. Inte minst eftersom det inte är något som klämmer på lagret och dödar vibrationer.
Jag är bara lite rädd att det blir för meckigt att montera det hela om det är greppassning även där uppe - särkilt om det blir greppassning mellan axel och innerring på det övre lagret, vilket jag inte vet än.
Det är 2½ veckas väntetid innan tillverkaren hinner ta itu med detta, så det finns faktiskt lite tid att fundera (och kanske testa mot axeln som borde dyka upp inom två veckor). En grej som jag iaf borde ändra är att minska djupet på lagersätet något så att lagret kläms fast av "topplocket".
Bra att du nämnde det!
Jag är bara lite rädd att det blir för meckigt att montera det hela om det är greppassning även där uppe - särkilt om det blir greppassning mellan axel och innerring på det övre lagret, vilket jag inte vet än.
Det är 2½ veckas väntetid innan tillverkaren hinner ta itu med detta, så det finns faktiskt lite tid att fundera (och kanske testa mot axeln som borde dyka upp inom två veckor). En grej som jag iaf borde ändra är att minska djupet på lagersätet något så att lagret kläms fast av "topplocket".
Bra att du nämnde det!
Eftersom det är stål i axeln och aluminium i huset så måste ni ha något som tar upp den axiella rörelsen pga olika längdutvidgning. Dock kanske det ska vara lite minde spel än Dia 32 H6.
Är inte 100% uppdaterad hur ni tänkt fästa lagren mot ER16 axeln. Har för mig det var en diskusion runt detta för 5-6 sidor sedan.
Var det lim på axeln närmast Frässtålet och axiel rörelse i andra änden?
Vilken spännhylsa exakt har du tänkt dig?
Är inte 100% uppdaterad hur ni tänkt fästa lagren mot ER16 axeln. Har för mig det var en diskusion runt detta för 5-6 sidor sedan.
Var det lim på axeln närmast Frässtålet och axiel rörelse i andra änden?
Vilken spännhylsa exakt har du tänkt dig?
Det stämmer bra: "hylsa" och VK-lager limmas på axeln medan axeln inte fästs alls mot lagret i övre änden. Jag tänker mig att det axiella glappet i det övre lagret är tillräckligt för att ta upp rörelsen p.g.a. värmeutvidgning.
Vilken spännhylsa som helst som funkar, typ.
Upp till 2,25 kW vid 10000 rpm, kanske? Sen är det ju bra om den inte tar upp så mycket plats radiellt, så att man kan använda mindre kuggremshjul. H.O nämnde TLK110 tidigare i tråden. Både inner- och ytterhylsan verkar vara slitsade, så man kanske helt enkelt ska ha lika mycket axel som hjulet är tjockt? 20 mm kanske borde räcka? I så fall kunde man göra huset 87,5 mm långt.
Vilken spännhylsa som helst som funkar, typ.

Denna typ av kopplingar är väldigt smidiga. Monterade min första i slutet på 1980-talet när jag i mitt tidigare liv, före högskolan, jobbade som mekaniker/svetsare. Har för mig att SKF kom ut med sin motsvarighet på marknaden precis då. Det var i alla fall nytt för de erfarna mekaniker jag jobbade med då. Har för mig att diametern på den axeln var ca 200 mm.
Jag tror nog att du ska ha så att axeln går rakt igenom kopplingen, annars så är risken att du deformerar konan som ligger an mot axeln Dia 20, då den annars inte får något stöd mot innerdiametern.
Således måttet L3 = 38 mm. Det är nog det svar du kommer få från tillverkaren, det går säkert att göra avsteg från detta, men det är svårt att veta var gränsen går. Maila leverantören och fråga.
Annars så har du ett annat mer kompakt alternativ i TLK-139 där L3 = 20 mm.
EDIT: H.O. hann före
Jag tror nog att du ska ha så att axeln går rakt igenom kopplingen, annars så är risken att du deformerar konan som ligger an mot axeln Dia 20, då den annars inte får något stöd mot innerdiametern.
Således måttet L3 = 38 mm. Det är nog det svar du kommer få från tillverkaren, det går säkert att göra avsteg från detta, men det är svårt att veta var gränsen går. Maila leverantören och fråga.
Annars så har du ett annat mer kompakt alternativ i TLK-139 där L3 = 20 mm.
EDIT: H.O. hann före
Lite OT.
SH-Bussning var namnet det känns lite som lucköppning.
Har för mig att det var som en gänga med kilförband, dvs många små kilar istället för en stor som expanderade hylsan. Min minnesbild är att vi tyckte den var jäkligt smart i alla fall.
Världen är liten.
Jobbade under en kort tid på slutet av 1980 talet som inhyrd mekaniker/svetsare på SKF:s gjuteri i Katrineholm. Vi reparerade bland annat skakborden där man slog ur göten ur sandformarna samt transportbanden där man återanvände gjutsanden. Man blev i alla fall jävligt skitig när man jobbade där. Svart som en sotare.
SH-Bussning var namnet det känns lite som lucköppning.
Har för mig att det var som en gänga med kilförband, dvs många små kilar istället för en stor som expanderade hylsan. Min minnesbild är att vi tyckte den var jäkligt smart i alla fall.
Världen är liten.
Jobbade under en kort tid på slutet av 1980 talet som inhyrd mekaniker/svetsare på SKF:s gjuteri i Katrineholm. Vi reparerade bland annat skakborden där man slog ur göten ur sandformarna samt transportbanden där man återanvände gjutsanden. Man blev i alla fall jävligt skitig när man jobbade där. Svart som en sotare.
hecke: Där ser man. Jag började 1986 och då på västra området.
Tydligen så heter de SHT kontra SHR idag:http://skf.manager.nu/publication_files ... shings.pdf
Tydligen så heter de SHT kontra SHR idag:http://skf.manager.nu/publication_files ... shings.pdf
Insatschuck från Ebay (länk finns tidigare i tråden) och 6804-lager från charcoal har anlänt:

Det är inte lätt att få på lagret på axeln. Jag försökte för hand (med hjälp av 5-56 och genom att trycka mot ett bord) men det gick inte alls. Lagret fastnade bara på toppen, men gick att få loss efter lite försiktig uppvärmning med varmluftpistol.
Jag tror att montering får gå till som följer:
1) Limma hylsa och VK-lager på axeln. Här behövs antagligen förvärmning av lagren och något slags rör för att knacka ner dem.
2) Stoppa in axel med lager i spindelhuset. Det går förhoppningsvis ganska lätt efter värmning av huset.
3) Knacka ner övre lagret på axeln. Värm huset lite på slutet för att få ner lagret.
Frågan är bara var man hittar ett stabilt rör med precis över 20 mm innerdia... Idéer, någon?
I övrigt så känns det som att kvaliteten på insatschucken är riktigt fin; väldigt lite friktion mellan mutter och gängor, och jag kan inte märka någon obalans om jag låter den rulla på en plan yta.

Det är inte lätt att få på lagret på axeln. Jag försökte för hand (med hjälp av 5-56 och genom att trycka mot ett bord) men det gick inte alls. Lagret fastnade bara på toppen, men gick att få loss efter lite försiktig uppvärmning med varmluftpistol.
Jag tror att montering får gå till som följer:
1) Limma hylsa och VK-lager på axeln. Här behövs antagligen förvärmning av lagren och något slags rör för att knacka ner dem.
2) Stoppa in axel med lager i spindelhuset. Det går förhoppningsvis ganska lätt efter värmning av huset.
3) Knacka ner övre lagret på axeln. Värm huset lite på slutet för att få ner lagret.
Frågan är bara var man hittar ett stabilt rör med precis över 20 mm innerdia... Idéer, någon?
I övrigt så känns det som att kvaliteten på insatschucken är riktigt fin; väldigt lite friktion mellan mutter och gängor, och jag kan inte märka någon obalans om jag låter den rulla på en plan yta.