jag har tänkt att bygga en "knight rider" och har kollat på det här schemat: http://www.charlton.vic.edu.au/mark/ele ... rider.html
vad är det som styr "farten" som lysdioderna tänds i?
varför har man en kondensator på 0.01uf?
om jag vill bygga den här kopplad till 3v, vad ska jag då ha för motstånd?
varför är det två kopplingar till varje lysdiod?
haha, blev lite mycket frågor
Fekvensen på signalen från 555 (output pin 3) ställs genom att man dimensionerar motstånden och kondingen. F=1.44/((R1+2R2)*C1)
Där F är frekvensen i Hertz.
Jag vet inte om detta funkar på just den kopplingen du har på schemat men jag har använt mig av denna formel och den har funkat hittills. Kolla i databladet som hör till 555:an (finns på ELFAS hemsida) där finns säkert föreslagna kopplingsscheman och exempel. Du kan använda vilken koppling som helst som ger en utgående puls på stift tre.
Tony skrev:Dioderna fungerar här som or-grindar dvs. t.ex LED B tänds när antingen ben 2 eller ben 11 går hög.
På det här viset får man ljuset att vandra i båda riktningarna (4017 kan bara räkna uppåt).
Sen behöver man inte ha ett motstånd till varje lysdiod; det är ju bara en i taget som kan vara tänd.
Samla ihop alla katoder (minus) till en punkt dra därifrån ett motstånd till jord.
Värdet beror på vilket spänningsfall lysdioden har samt vilken ström de skall ha.
Ohm´s lag: U=R*I ger R=U/I
Ohm´s lag gäller för strömmen genom komponenten och spänningsfallet över densamma.
Kirchoff´s lagar säger:
"Strömmen genom seriekopplade komponenter flyter samma ström."
"Spänningen över parallellkopplade komponenter är lika."
Exempel: Röd LED; 1,2V 10mA
3 - 1,2 - 0,7 = 1,1V Över motståndet
(0,7V försvinner över dioden)
1,1V / 10mA = 0,11kOhm = 110Ohm
Komponenterna till vänster om 555:an styr hastigheten.
10k motståndet mellan 555:an och 4017 behövs ej; koppla ihop ben 3(555) med ben 14(4017).
0,01uF kondensatorn fyller ingen funktion när 555 används som pulsgenerator.
Däremot som fördröjning (monovippa) förhindrar den att vippan triggas vid spänningstillslag.
Anslut alltså inte ben 5 till någonting.
Slutligen: NE555 drivs med 4,5-16V, använd istället 7555 (cmos) den drar lägre ström och fungar med 2,0-18V Dvs. alldeles utmärkt på 3V.
om jag använder 7555 måste jag ändra på alla motstånd då? (jag förstår att man måste ändra motståndet till LEDsen)
ska man ha nån poteniometer någonstans så man kan ändra hastighet och så?