Lager, mera lager 2remskivor en slang till duschen + några smörjnipplar har någon koll på vad man ska smörja acetalplast med? biltema har PTFE-fett jag ev tänkte prova.
warpcore skrev:Vart köpte du 3-fas motorn? Pris, effekt?
den är inhandlad hos verktygsstallet.se SEK 995.00 , det var inte så stor prisskillnad därav valet av en 3hp motor något överdimensionerad men jag tänkte att jag kunde ha den till nått annat senare.
Nu var det så länge sedan så jag minns inte hur många det var men jag tror första pris går till MadModder
den blev något suddig och ännu sämre kvalitet efter uppladdningen så jag får väll skriva resultatet istället.
det är då alltså ett test av min hemsnidade mutter tillsammans med skruven ovan. det man ser på filmen är mach3 göra en 1mm rörelse fram och tebax sista 5hundringarna med låg matning. Klockan går 0.97mm så det borde bli 0.03mm i glapp? ger man fan i att rotera skruven och bara trycker på muttern tills nålen rör sig blir det 0.01mm istället. Det här är då med 1st mutter och den kommer givetvis att slitas och bli sämre med tiden så en till ska monteras.
Helt klart bra resultat och mutter går jäkligt lätt.
Nu är det somså att jag ska börja med huset till spindeln och jag hade en rätt färdig ide hur den skulle bli men så fick jag en ide om att montera en stegmotor på även den
Stegmotorn får ju inte gå så mycket så jag tänkte ha nån snabbspänning på remmen så man kan koppla bort den lätt. tror ni det räcker med en rem med stålcord plus motorn för att hålla spindeln still och ändå göra nå vettigt eller kommer den att glappa pga remmen tex? ex borra nå små hål
Finns det nån fräs byggd med kuggrem som man kan glutta på för å se hur det funkar?
Och så det vanliga problemet, var kan man få tag i ett större remhjul som inte kostar allt förmycket? kamremshjul från en bil? nån som har koll på vad för remmar som används på bilar? göra ett eget blir nog lite för svårt eller inte tillräckligt bra
Ja det kan ju vara ett alternativ, vad finns det att välja på där? börjar bli trångt om utrymme nu
Om man tänker sig en enkel bromskiva och ok som på en bil vad kan man ersätta foten med för grunka? tryckmagnet?
kanske går att hoppa över oket och trycka direkt på skivan?
Uttis: Kan du inte göra ett kuggremshjul på det förenklade sätt som det fanns en diskussion om här tidigare? Fräs med en med en pinfräs i en CNC genom att lägga materialet för hjulet ner.
Alt. Vad är det för fel på kilremshjul som de flesta svarvar verkar ha? Du verkar ju ha tillgång till en rejäl svarv att svarva till en.