Tillverka små tangentbordsknappar?

Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Tillverka små tangentbordsknappar?

Inlägg av Earendil »

Till ett litet projekt jag har skulle jag gärna vilja tillverka små tangentbordsknappar, typ sådana man har på miniräknare. Kvadratiska eller kanske runda, ca 5x5 mm stora. Sedan skulle jag vilja ha siffror, bokstäver och symboler på knapparna. Någon som har en idé hur det kan göras?

Jag har tänkt mig någon plaststav som kapas i lagom bitar och som man för hand skriver på med någon penna och sedan lackas ytan över symbolerna. Finns det bättre sätt?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

På t.ex. Spartan 3A evalkit finns det en en krets som klarar av sk. kapacitiva knappar, dvs det är bara utetsade stora paddar som ändrar sin kapacitans när man kommer i närheten med ett finger.
Kommer inte ihåg vad kretsen heter men det finns säkert fler.

I vilket fall som helst kan du ju etsa ut ett tangentbord på ett PCB och sedan sätta ett laminerat papperstangentbord (med utskrivna knappsymboler) framför så får du ett touch-tangentbord....

Problemet med denna metod är väl att om man har feta fingrar så måste man ha någon typ av filtrering för att ta bort felaktiga knapptryckningar för 5x5 mm stora knappar är lite små...
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Jag tror Microchip har kretsar för kapacitiva touchtangentbord, som klarar det du talar om, och även är adaptiva så att det klarar olika miljöer, olika feta/stora fingrar etc.

Har funderat på det, men är lite skeptisk till känslan i sådana tangentbord, men visst är det frestande, för de lär ju vara ganska enkla att tillverka!
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om det bara gäller en enhet och inte serieproduktion så kan du väl kanibalisera en gammal fjärrkontroll?
Då får du lite symboler att välja på oxå! :)
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Mmm, fast de brukar vara byggda med ledande gummi mot ett mönster direkt på ett kretskort, dvs. det går inte att sätta knapparna som man själv vill ha dem, annars en bra idé!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Eller så kan man köpa ett Asus Eee tangentbord för 32 EUR :)
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Men... jag vill bygga själv!!! :twisted:
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Man kan ju alltid fräsa ut knapparna för att sedan gravera dom med de symboler dom skall ha för att sedan fylla symbolerna med valfri färg.
Men då kommer det att kosta en bra slant :D
Per
Användarvisningsbild
callelj

Inlägg av callelj »

Jag har för mig att jag har sett någon som använt såna där apparatfötter som man sätter under lite olika enheter. Men jag har aldrig testat det.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Bra idéer!
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Vad sägs om att av silikongummi gjuta ett tangentbords-överlägg.
Såg på någon sida att man kan blanda kolpulver(sot) med silikongummi för att få gummit något ledande.

Kod: Markera allt

_
____/=\____    Silikongummimatta
-----------   Laminat

= ledande gummi
Skriv svar