Loterus CNC Fräs V2

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Tackar för infon!
Får väl ta och trimma min fräs, nu tror jag inte spindeln klarar dessa varvtal så jag får väl hänga på en överhansfräs när jag skall köra fort!

Vad kostade art cam?
Tekko

Inlägg av Tekko »

jeda, det e ju bara att du sätter en jättestor remskiva på motorn och en pytteliten på spindeln så går det fortare ;)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det kör ju Roland med på sina fräsar. Bra om man matar ner fräsen för hårt, då snurrar bara remen utan att allt går sönder.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Fagge fuska inte nu , du har ju vattenktylning :) , måste du ju också skriva.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jo, det är klart, vätskekylningen ökar ju prestandan avsevärt.
Men varför kör jag då bara i 900mm/min, Jo för att när man ska skära ut plexibtar & börjar närma sig ett djup på 10-15mm då blir det riktigt svårt att spraya ner vätskan i det 3mm breda spåret.
Men ska man avverka en större yta så som planing & 3D fräsning då kan man lugnt dubbla matningen & varvtalet.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Tekko skrev:jeda, det e ju bara att du sätter en jättestor remskiva på motorn och en pytteliten på spindeln så går det fortare ;)
Frågan är ju om spindeln klarar den hastigheten, remdrift är det redan!

Jag är nog en riktig fegis har inte matat med mer än 200mm/Min, har inte kollat hur verkligheten är på min fräs med hastigheten, känns inte riktigt som det stämmer men jag har kanske fel!
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

Fick tag på ett trevligt linjärlager så nu vart det dags att göra nått åt min gamla Z/Y-axel :)

Bild

Bild

Måste försöka få till nåt stöd mellan Y-Axlarna så man kan spänna lagren hårt imot axlarna utan att dom ger efter samt skapa mer stadga i x-led.

Ska prova fräsa typ V spår i en mdf skiva som jag sedan klämmer axlarna imot..

Sedan fick man lite trevliga 20mm alu klossar som får bli delar till fräs/stegmotor hållarna.

Köpte mig även en AW-FSE 1050 fräs för att få ner ljudnivån ist biltema fräsen :)
http://www.cnc-plus.de/product_info.php ... 1050-.html
ondisc

Inlägg av ondisc »

Mycket intresserad av ljudnivån på AW-FSE:en. Vänligen meddela resultat sen :-)
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

Jämförde lite mellan biltema handöverfräsen och AW-FSE:en nyss och båda på lägsta varvtal, Biltema11500 rpm, AW-FSE:en på 8000rpm så lät dom ganska lika fast den senare har mycket mjukare gång.

Men när jag gav motsånd på biltema fräsen så tappar den varv väldigt lätt vilket man blir tvungen att kompensera med högre varvtal för att den ska orka med dvs låter markant mera jämfört med AW-FSE:en som behåller sitt varvtal vid motstånd och därmed sin ljudnivå.

Hade ju en del problem förut när jag fräste i mdf med biltema fräsen och matade på rejält så orkade inte fräsen riktigt utan att höjja varvtalet markant vilket skapade bränningar, riktigt o-optimal skärdata.

Så det borde bli mycket bättre med nya fräsen samt tystare när man kan behålla det lägre varvtalet :)

Spelade in en liten filmsnutt visar hur det går att bromsa ner biltema fräsen helt medans AW-FSE:en behåller sitt varvtal :)
http://www.youtube.com/watch?v=XF9m27CTwWM

(edit)

sex timmar i garaget och det är i princip klart :)

Bild

Bild
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

shit!, det kallar jag för massivt bygge :),

jag som klagade på de som gjorde den fräs jag fick, att de hade en 20KG stor klump på X-axeln som inte gjorde annat än lyfte upp fräsmaterialet hehe,

men grymt snygg!,

jag själv kollade runt på handöverfräsar, clas ohlson hade massa olika, och till bra pris, man kan se på deras hemsida information och diverse :)

btw, hur mycket väger din "z-axel" ? :)

MVH SmourF

EDIT: jaha, du hade redan valt o köpt en fräs :D
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

heh tack:) skulle gissa på att z släden väger runt fem-sex kilo utan fräs motorn medans med y vagnen så lär det ligga på runt tio kilo.

Ska testa och se hur min lilla stegmotor orkar med den nya z släden

(edit)

Hepp lilla stegissen orkar inte med riktigt, blir nog att slänga iväg en order på en 305oz unipolär stegis som är tre gånger starkare men värsta är att frakten från hobby cnc går på mer än vad stegmotorn kostar, 98.40 dollar totalt :?

(edit)

nåja smakar det så kostar det, stegmotorn beställd.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

argh! Du skulle ha kollat in motioncontrolproducts i uk, de har 30 GBP upp till 20kg eller något liknande och en massa olika motorer att välja bland!
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

ah crap :? skulle ha kikat hos dom, tänkte inte på det.. aja borde få min motor denna vecka sen ska det prov fräsas::)

(edit)

Nu har min nya 305oz motor kommit, kopplade snabbt in den och testade lite, körde ner imot bordet och motorn vägra tappa steg ist började y axeln ge efter :o så nog vart det krut i den, återstår bara att fixa bättre fastsättning utav motorn samt något skoj att provfräsa :)

Bild

(edit)
Satt fast motorn med distanser nu utav lite rör stumpar
Och en liten video snutt :)
http://www.youtube.com/watch?v=FSwNL7dNpgM
Senast redigerad av loterus7 7 november 2008, 21:55:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

Nu till frågan vad ska man använda fräsen till, roligt att bygga ihop den men svårare att komma på nått att göra med den :)

Dock så borde jag skaffa en bänk att ställa den på samt slå upp ett par spånskivor med nåt ljudämpande på så man slipper störa grannarna nu när man har flyttat till lägenhet..

Hur skulle man effektivt kunna dämpa ner ljudet?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Skriv svar