Kodlås + dörröppnare till dator/databas?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rullen

Kodlås + dörröppnare till dator/databas?

Inlägg av rullen »

Hej!

Jag sitter och letar på Internet efter ett kodlås och dörröppnare (låsmodul) för programmering/hämtning av data från en databas (helst mySQL). Jag vill kunna styra koderna dynamiskt i ett lokalbokningssyfte utan att behöva åka ut och på plats programmera kodlåsets koder.

Finns det något liknande jag söker? Eller är det bara att glömma mina drömmar?
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Enklast är väl att koppla in en knappsats (eller en numerisk tangentbord för att göra det extra enkelt kanske) direkt till datorn och sedan ett relä som drar ett elslutbleck via parallellporten.
rullen

Inlägg av rullen »

En mycket bra idé som jag själv satt och funderade på. Vad behöver jag för pryl för att öppna låset i dörren? (Jag vill också att den ska gå att öppna med vanlig nyckel av förståeliga själ) ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som han skrev, du behöver ett elslutbleck (eller möjligen ett motorlås, men de brukar vara rejält dyrare).

Sen bör man ha lite "logik" mellan dörren och låset också, elslutblecket ska helst släppa så fort dörren har öppnats (så den gåri lås när den stänger sen) men måste ju vara draget fram tills man öppnar (inget kul med en dörr där man har en halv sekund på sig att öppna innan den är låst igen).

Du vill också att slutblecket låser igen efter en timeout, om nån slår koden men sen inte öppnar dörren. (Annars är ju låset olåst till nån öppnar.)
rullen

Inlägg av rullen »

Perfekt, någon som vet var man köper det billigast?

Man skulle ju faktiskt kunna göra en förenkling och sätta en timeout på 5 sekunder i alla fall. Det skulle innebära att man har 5 sekunder att öppna dörren innan den låser sig. Gör man inte det måste man knappa in koden igen. Annars måste man ju ha någon form av sensor eller brytare, och att låsa dörren på mindre än 5 sekunder bara för att den har öppnats ser jag ingen vits med.
Khaki

Inlägg av Khaki »

Synd att du inte tänkte på det här en dag tidigare.
Elslutbleck
Billigare blir det nog inte
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Jo, det dröjer nog innan man ser ett elslutbleck för 50:-+frakt igen :)
Blocket eller tradera är 2 bra ställen att leta för att hitta dem billigare än nya iaf.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Elslutbleck brukar ha en brytare som känner av när låset öppnas.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Ja, det brukar finnas en ankarkontakt som känner av när spolen har ström och en kolvkontakt som känner av kolvens läge.
danneman

Dörrstyrning

Inlägg av danneman »

Ett hett tips är att kolla in Vellemans K8056 där du kan styra 8 reläer via rs232. Om du vill bygga kortet själv så kan du snegla på detta kort eller köpa byggsatsen på kjell.com.
Reläerna klarar 230v AC har jag för mig så du kan styra den mesta hemelektroniken med kortet.
Sätt reläet mot elslutblecket så kan du öppna och stänga precis när du vill.

//Danne
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag går i pecis samma tankar.

Jag har en fotostudio som jag hyr ut, och det är bökigt med att lämna nycklar vid varje uthyrning.

Jag hade tänkt mig en liten mini-pc (micro-ATX), ett sånt här tangentbord från elfa: https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog, ett motorlås (utrustningen är på tok för dyr för att enbart använda ett elslutbleck) samt lämplig utrustning däremellan.

Datorn får trådlöst internet för att kunna fjärradministreras. Tanken är att ha en databas med användare, när de sen bokar en tid så lägger jag in hyrtiden i databasen, så deras kod bara fungerar under den tiden de har bokat.

Eventuellt kommer jag även montera en övervakningskamera i entrén, så man kan se vem som har länsat lokalen på prylar..
Skriv svar