Shiftlight med Pic! Inputs?
Shiftlight med Pic! Inputs?
tjena !
har gjort iordning en shiftlight till min bruksbil, och där använde jag helt enkelt rpm-signalen från sprutet för att få processorn att räkna.
nu är en kompis sugen på en likadan till sin rallybil, fast han har ingen rpm-signal kabel.
så nu vill jag bygga ett enkelt system där bara matningen behövs anslutas till shiftlighen och sedan ska det fungera, alltså ingen extra rpm-signal.
går detta att lösa ? , går det läsa av varvtalet från spänningsmatningen ? eller är spänningen för filtrerad för att kunna läsas av på det viset ?
har gjort iordning en shiftlight till min bruksbil, och där använde jag helt enkelt rpm-signalen från sprutet för att få processorn att räkna.
nu är en kompis sugen på en likadan till sin rallybil, fast han har ingen rpm-signal kabel.
så nu vill jag bygga ett enkelt system där bara matningen behövs anslutas till shiftlighen och sedan ska det fungera, alltså ingen extra rpm-signal.
går detta att lösa ? , går det läsa av varvtalet från spänningsmatningen ? eller är spänningen för filtrerad för att kunna läsas av på det viset ?
Skulle vara bra med ett bankkonto som aldrig blir tomt åxå.
Du måste ju ha nån form av koppling till motorvarvtalet, förslagsvis från motorboxen eller eller en separat givare.
Spänningen i bilen är reglerad och har inget med motorvarvtalet att göra, förutom möjligtvis på tomgång om inte generatorn orkar riktigt.
Vad är det för insprutning, Ms, Nira, Hilborn (50tals mekaniskt),
eller nåt dyrare?
Det är inte direkt ovanligt med varvtalssignal ut, om inte annat så till tändsystemet.
Vad är det för form av digital signal?
Kan ju vara varvtalssignalen du letar efter, eller är det nån form av serie eller busskommunikation från insprutningen?
Matningen till en gammal hederlig tändspole är åxå digital, av eller på.
En nödlösning kan vara om det finns ett W uttag på generatorn.
Det är isåfall en växelspänning som tas före likriktaren och följer motorvarvtalet.
Man får bara räkna på frekvensen lite beroende på poltal i generatorn och remskivestorlek.

Du måste ju ha nån form av koppling till motorvarvtalet, förslagsvis från motorboxen eller eller en separat givare.
Spänningen i bilen är reglerad och har inget med motorvarvtalet att göra, förutom möjligtvis på tomgång om inte generatorn orkar riktigt.
Vad är det för insprutning, Ms, Nira, Hilborn (50tals mekaniskt),

Det är inte direkt ovanligt med varvtalssignal ut, om inte annat så till tändsystemet.
Vad är det för form av digital signal?
Kan ju vara varvtalssignalen du letar efter, eller är det nån form av serie eller busskommunikation från insprutningen?
Matningen till en gammal hederlig tändspole är åxå digital, av eller på.
En nödlösning kan vara om det finns ett W uttag på generatorn.
Det är isåfall en växelspänning som tas före likriktaren och följer motorvarvtalet.
Man får bara räkna på frekvensen lite beroende på poltal i generatorn och remskivestorlek.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Detta innebär att en 'egen' givare skall monteras på motorn, enkelt att få till med lite fantasi.DragonOrb skrev:...Skulle vara bra med någon universallösning som fungerar till alla system med 12volts matning.
Hokus Pokus med att försöka läsa nåt på 12V kan man nog skrinlägga då det allför opålitligt och mycket fördyrande mot en enkel pulsgivare.