Inbrott i sommarstugan. Nu ska dom åka dit.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Fritte skrev: Visst håller jag med dig om att det bästa är att stoppa dom redan vid ytterdörren. Men tyvärr är det inte så lätt. Speciellt inte när stugan ligger mitt ute i skogen helt utan insyn och med 5km till närmsta granne. Har du något bra och lagligt förslag så tar jag tacksamt emot det.
Vägbom vid närmaste grannen?
Vem orkar gå 5 km?
Fast de kanske inte är bilburna..
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

De kan mycket väl vara moppe pojkar eller jägar osv.. händer väk titt som tätt att de irrar runt i skogen. kanske någon som kan en gammal stig eller liknande så det abra är några 100m till närmaste skogsväg osv?

Mitt förslag är att koppla 230 på alla handtag inne i stugan ^^
skämt åtsido.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Det fanns ju inte tillgång till el. :wink:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fönsterluckor och bättre lås/dörr är väl en vettigare lösning?
Fritte

Inlägg av Fritte »

AndLi skrev:Vägbom vid närmaste grannen?
Vem orkar gå 5 km?
Fast de kanske inte är bilburna..
Vägbom sitter det redan en 2km från stugan. Men det är inte bara vi som har nyckel. Det är även skogsarbetare, jägare och 2 andra sommarstugor som har nyckel till den och alla, speciellt skogsarbetare och jägare, är inte så noga med att låsa. Dessutom stoppar den inte mopeder.
Nerre skrev:Fönsterluckor och bättre lås/dörr är väl en vettigare lösning?
Bättre lås på dörr och fönster resulterar bara i mer förstörelse istället. Iaf enl dom erfarenheter vi har.

Om vi kunde hålla oss lite mer till topic så skulle jag bli glad.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Då är det för dåliga lås. Eller menar du att de går lös med yxa och motorsåg för att ta sig in? En bra dörr och bra fönsterluckor innebär i princip att det är enklare att ta sig in genom att hugga sönder väggen än att försöka få upp dörr eller fönster.

Det finns hundratals scoutstugor ute i skogarna i landet som står låsta på det viset och aldrig har inbrott.

Sen när du fått fast snorungarna och de förstått att du har en kamera så lär de ju bli ännu mer intresserade av att ta sig in (och då öppna skafferiet iklädda diverse roliga masker). De kommer ju knappast att få nåt straff som avskräcker från fortsatta äventyr.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Att byta ut dörrar och fönster till nya inbrottssäkra kostar mer än vad det smakar. Dessutom så vill jag inte lägga ner för mycket pengar på en stuga som vi hyr.
Sen är det ju även så att ju mer skydd man har, desto mer intressant ät det ju för tjuven att ta sig in. För varför kosta på dyra lås om man inte har något av värde att skydda?
FarbrorEstland
Kontakt:

Inlägg av FarbrorEstland »

Jag är själv sugen på att bygga den här: http://www.riccibitti.com/witnesscam/en ... esscam.htm

Där har du alla scheman och koder färdigt oxå. Inte svårt alls samt att den fotar bara vid rörelse!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fritte skrev:Att byta ut dörrar och fönster till nya inbrottssäkra kostar mer än vad det smakar. Dessutom så vill jag inte lägga ner för mycket pengar på en stuga som vi hyr.
Jag har ju egentligen inte sagt att du behöver byta ut nåt.

För dörren sätter man såklart en bom som är låst med ett rejält hänglås. Då måste de som sagt var antingen hugga sönder dörren eller ha med sig vinkelslip.

Har kåken inte fönsterluckor så är det klart att de går in genom fönstren.

Fönsterluckor kan man göra enkelt av plywood. (man kan ha formplyfa ytterst och ett lager OSB innanför för att få lite extra tjocklek, skruvas ihop med 20 mm skruv från insidan). Med dubbla skivor man kan montera gångjärnen mellan skivorna. Visserligen innebär enklaste låsningen att man borrar ett genomgående hål i karmen för en bult (vagnsbult från utsidan och mutter inne är enklast, jag har sett lösningar med inslagsmutter på utsidan och en lång insexskruv från insidan.

Fönsterluckor skyddar även fönstret mot höststormarna, så det kan nog gå att få ägaren att anse att det är en investering.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Ägaren anser inte ens att det är en investering att köpa material till ett nytt tak om vi står för jobbet. Istället tycker dom att det är bättre att lappa varje år.
Nog om allt detta.
Finns det ingen som har en lösning på mitt problem?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Och vad var ditt problem nu då? Att snorungarna gör inbrott eller att fotografera snorungarna? :-)

För som sagt var, att fotografera dem kommer med största sannolikhet INTE att göra slut på inbrotten.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Mitt problem var hur jag ska starta kameran när skafferidörren öppnas.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mer OT. Om man gör en sorts fälla kan man väl åka dit så ryker om det väl? Lite löst liggande HV-sladdar, en riggad hagelbössa eller en påse svarta mambor i skafferiet.
Tror någon åkte dit för han riggat en hagelbössa i garaget och åtmistone skade någon.

När du fångat tjuvarna tycker du lägger upp bilderna här. 8)
Fritte

Inlägg av Fritte »

Självklart kommer bilderna upp här. Dock kanske jag får censurera ansiktena lite beroende på vad lagen säger. Men det tar vi då.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan man inte lägga upp bilderna på en server i Turkmenistan eller Burma där man har en alldeles speciell lagstiftning och efterhållande av lagar.
Skriv svar