AVR Dragon brinner bra

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Pean

AVR Dragon brinner bra

Inlägg av Pean »

Jäkla skit min Dragon brann upp... Jag hade råkat vrida ner spänningen på mitt likspänningsaggregat så min drake fick driva en stegmotor, inte bra... :(

Led'arna slocknade och kretsen på bilden (BDR77WZC9D, verka vara en spänningsregulator av något slag) blev väldigt varm.

Bild

Jag drog ur allt och och väntade tills den hade svalnat. Körde sedan igång draken för sig själv men då började kretsen att ryka (kanske är vanligt att den ska göra det, den är ju ändå en drake :lol: )...

När jag sökte på detta fel så verka det vara ett vanligt beskymmer...

Är det någon som har lite tips och råd hur man kan fixa den?

Har sett att någon har använt TPS61020 och någon på forumet har tagit bort regulatorn och kopplat förbi den genom att bygla två av benen där kretsen satt innan.

Jag har garanti kvar på den men detta är ju mitt fel så räknar inte med att jag får en ny från återförsäjlaren.

Hoppas på att man kan laga den istället. :D Dvs. om det går att göra det.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Bygla och se till att du matar den från en USB-hubb med extern matning är väl det enklaste.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Det kanske är dags för att gruppköp av stabbar? :D
Användarvisningsbild
Pean

Inlägg av Pean »

Som jag trodde så är det ingen garanti för dumma felkopplingar hehe... men det var ju värt ett försök...

Finns det inte någon stabb som har inbyggd strömbegränsare så man kan göra lite felkoppling utan att det brinner allt för mycket... eller hur brukar ni skydda programmeraren?

Hubben verka inte tillräckligt säker tycker jag köper hellre en ny liten komponent än en hel hubb...känns som det blir billigare i längden, men vet inte om jag tänker rätt.

Gruppköp av sådana kanske inte är fel... du menar att det finns fler folk än mej som kopplar fel :D

Edit: Har pillat med att löda bort kretsen i 1½ timme nu... bökigt att löda dit och löda bort hela tiden kör nog på byglingen... led'arna lyser nu hoppas den funkar.
Skriv svar