Pilsner tankar med vind.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tusse

Pilsner tankar med vind.

Inlägg av tusse »

Bygga ”vindsnurra”, nu var inte tanken en generator som förser halva Svedala med energi utan bara nått som får någon lysdiod att lysa. En sådan fast i lite modern tappning. Bild
Kan den ladda ett batteri så är det en bonus, tänkte mig en likströmsmotor som generator. Det finns lite idéer på nätet men där är man bara ute efter att utvinna max energi, tänkte bara något kul som det händer något med. Släpp loss fantasin jag vet inte vad jag tänkt mig.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

tja, en vanlig permanent magnet likströmsmotor fungerar ju som generator. Får garanterat en lysdiod att lysa.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har funderat i banorna "R/C motor" för mitt passagealarm, ni vet den typ som är populära för sin höga effet och låga vikt. Tänker jag fel då eller skulle en sån motor kunna fungera? Jag har inte hittat någon info om dessa är av permanentmagnet-typ?

Bild

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

PeterH. Är inte det en trefas-motor? Är det lika lätt då? (Om det nu är en sån.)

Sen blir det väl mer å mer trögdrivet desto mera effekt man kan ta ur (eller trycka in).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo dessa typer är av permanentmagnet typ. Vissa sådana här motorer kan tom vara lite trögdrivna även utan last beroende på hur förhållandet mellan magnetpoler och statorpolerna är vilket kan ge ett visst motstånd vid lägre varv. De ger 3-fas ut om de drivs som generator men det ger mest bara fördelar då utspänningen efter en likriktning är förhållandevis jämn. De ger säkert ett hyfsat motstånd vid belastning men man får förstås ta motor i förhållande till storleken på propellern man använder och de på bilden hade man fått ha rätt rejäla fläktblad till.

Ett problem med dessa om man vill använda de som generator är att för att få ut så mycket som man kan så måste man upp så nära deras arbetsvarvtal som möjligt. Kruxet är att det brukar ligga inom några 10k rpm vilket kan vara lite jobbigt att komma upp i mha av vinden. De ger förstås dock även en del ström även vid lägre vartal men inte lika mycket men vet dock ej hur mycket eller lite det handlar om.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Små stegmotorer (typ de man hittar i kontorsmaskiner) driver lätt lysdioder på väldigt låga varvtal, testa att plugga in en lysdiod i kontakten och vrida axeln manuellt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

något som vore snyggt vore att modernt vinkraftverk i trädgårdsminiatyrskala :mrgreen:

annars, kraftiga magneter och spolar , ungefär som skakficklampor

cykeldynamo är ju en lite för enkel lösning :wink:
xxargs

Inlägg av xxargs »

nästan alla förslagna motorer (modellmotorer etc) har bekymret att de måste snurra snabbt innan de ger någon användbar spänning.

här gäller det att hitta en motor som vid 2-3 volt spänning snurrar långsamt men ändå är bestämd stark.

stegmotorer är förmodligen den bästa förslaget hittils då den skall vara momentfast och dess rörelse i allmänhet är designat ganska långsamma.

- har ni spara på era gamla hårddiska från slutet av 80-talet eller era gamla bläcksprutor med stegmotorer !? :-)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har provat lite med just stegmotor men tyckte inte den gav så mycket som jag hoppats på... Den går dessutom ganska tungt när man försöker likrikta och glätta spänningen. Någon som har ett bra exempel på stegmotorkoppling för att generera såpass med ström att man kan underhållsladda ett litet batteri som buffert? Är det t.ex. bättre med unipolär eller bipolär? 4, 5, 6 eller 8 trådar?

/PeterH
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Var också inne på iden med stegmotor men det verkar som att vid för högt varv/strömuttag blir den mättade och ger noll. Den som fungerar är likströmsmotorn men kräver en växellåda. Smartast vore att kunna reglera varvtalet till en konstant spänning men det kräver ställbara vingar. Var inne på att justera vinkeln på vingen på samma sätt som man får en vevgrammofon att gå med konstant varv. Blev lite för svårt att konstruera.
xxargs

Inlägg av xxargs »

ger noll ström eller att strömmen inte ökar trots att man kortsluter när man kör höga varavtal på stegmotorn??
Skriv svar