Bygga vindsnurra, nu var inte tanken en generator som förser halva Svedala med energi utan bara nått som får någon lysdiod att lysa. En sådan fast i lite modern tappning.
Kan den ladda ett batteri så är det en bonus, tänkte mig en likströmsmotor som generator. Det finns lite idéer på nätet men där är man bara ute efter att utvinna max energi, tänkte bara något kul som det händer något med. Släpp loss fantasin jag vet inte vad jag tänkt mig.
Jag har funderat i banorna "R/C motor" för mitt passagealarm, ni vet den typ som är populära för sin höga effet och låga vikt. Tänker jag fel då eller skulle en sån motor kunna fungera? Jag har inte hittat någon info om dessa är av permanentmagnet-typ?
Jo dessa typer är av permanentmagnet typ. Vissa sådana här motorer kan tom vara lite trögdrivna även utan last beroende på hur förhållandet mellan magnetpoler och statorpolerna är vilket kan ge ett visst motstånd vid lägre varv. De ger 3-fas ut om de drivs som generator men det ger mest bara fördelar då utspänningen efter en likriktning är förhållandevis jämn. De ger säkert ett hyfsat motstånd vid belastning men man får förstås ta motor i förhållande till storleken på propellern man använder och de på bilden hade man fått ha rätt rejäla fläktblad till.
Ett problem med dessa om man vill använda de som generator är att för att få ut så mycket som man kan så måste man upp så nära deras arbetsvarvtal som möjligt. Kruxet är att det brukar ligga inom några 10k rpm vilket kan vara lite jobbigt att komma upp i mha av vinden. De ger förstås dock även en del ström även vid lägre vartal men inte lika mycket men vet dock ej hur mycket eller lite det handlar om.
Små stegmotorer (typ de man hittar i kontorsmaskiner) driver lätt lysdioder på väldigt låga varvtal, testa att plugga in en lysdiod i kontakten och vrida axeln manuellt.
Jag har provat lite med just stegmotor men tyckte inte den gav så mycket som jag hoppats på... Den går dessutom ganska tungt när man försöker likrikta och glätta spänningen. Någon som har ett bra exempel på stegmotorkoppling för att generera såpass med ström att man kan underhållsladda ett litet batteri som buffert? Är det t.ex. bättre med unipolär eller bipolär? 4, 5, 6 eller 8 trådar?
Var också inne på iden med stegmotor men det verkar som att vid för högt varv/strömuttag blir den mättade och ger noll. Den som fungerar är likströmsmotorn men kräver en växellåda. Smartast vore att kunna reglera varvtalet till en konstant spänning men det kräver ställbara vingar. Var inne på att justera vinkeln på vingen på samma sätt som man får en vevgrammofon att gå med konstant varv. Blev lite för svårt att konstruera.