Roterande LED's
Roterande LED's
Hejsan har kikat mycket på byggen som liknar den här:
Se är ju helt klart en läcker sak, men jag undrar om någon här på elektronikforumet har byggt en sådan och där inte mikrodatorn sitter på den roterande delen.
Det hade varit najs att kunna få ha mikrodatorn och annan elektronik i en låda bredvid så man kan programmera om sin klocka som är i drift.
Det skulle vara om man hade den roterande delen med led's fäst på en platta med flera cirklar av ledande banor som sedan nuddas av nån sorts borst på den icke roterande delen kanske. Eller kanske finns det någon färdig sådan koppling.
Alla förslag välkommna !
Se är ju helt klart en läcker sak, men jag undrar om någon här på elektronikforumet har byggt en sådan och där inte mikrodatorn sitter på den roterande delen.
Det hade varit najs att kunna få ha mikrodatorn och annan elektronik i en låda bredvid så man kan programmera om sin klocka som är i drift.
Det skulle vara om man hade den roterande delen med led's fäst på en platta med flera cirklar av ledande banor som sedan nuddas av nån sorts borst på den icke roterande delen kanske. Eller kanske finns det någon färdig sådan koppling.
Alla förslag välkommna !
En 38kHZ IR mottagare (Elirm 8601 t.ex.) placerad mitt över axeln och lite kodande så kan du ställa tiden med fjärrkontroll
RC5 är ett av de vanligaste protokollen för IR-fjärr, används av bl.a. Philips.
www.sbprojects.com/knowledge/ir/rc5.htm

RC5 är ett av de vanligaste protokollen för IR-fjärr, används av bl.a. Philips.
www.sbprojects.com/knowledge/ir/rc5.htm
Jag tycker det är en självklarhet att att ha en mikrocontroller på bladet. Det är inte möjligt att, via IR, föra över visningsinformationen till ett skiftregister så snabbt som krävs.
Vad menar du med att programmera? att föra över den kompilerade källkoden till kretsen eller att göra enklare inställningar, som tid och ljusintensitet?
Båda är möjligt med det första krångligare. En speciell bootloader skulle behöva skrivas för att kunna programmera via IR.
Vad menar du med att programmera? att föra över den kompilerade källkoden till kretsen eller att göra enklare inställningar, som tid och ljusintensitet?
Båda är möjligt med det första krångligare. En speciell bootloader skulle behöva skrivas för att kunna programmera via IR.
Häftig klocka, lite mycket ljud kan bli, åtminstone om man gör denna version: http://www.youtube.com/watch?v=K1asNB0te0o
Baserad på en fd. hårddisk.
Baserad på en fd. hårddisk.