Nätaggregat?
jo jag vet, jag har redan räknat på det där, men jag tog även hänsyn till prisskillnaden mellan denna och en på 400VA och kom fram till att jag får klara mig med 300VA. Dels kostar det nästan hundra kronor mer,och dels så är den både en hel del större och tyngre.
Jag har nu lite snabbt kopplat ihop trafon med likriktarbryggan och kondingen på skrivbordet, och det funkar riktigt bra, fick ut 33V från en lindning... ska ta och göra kretskortslayouten och etsa ett kort så fort jag får tid..
Har även kolla med Farnell, de har LM395 men inte en LM195, har för mig att han på elfa sa att LM395 funkade lika bra, ska dubbel kolla det. Ska även ta och kolla på din (evert2s) lösning med en annan regulator innan jag köper delar till regulator delen, men eftersom den regulator klarade upp till 5A och jag nu inte ska ha mer än så, så verkar den ju ganska lovande
Jag har nu lite snabbt kopplat ihop trafon med likriktarbryggan och kondingen på skrivbordet, och det funkar riktigt bra, fick ut 33V från en lindning... ska ta och göra kretskortslayouten och etsa ett kort så fort jag får tid..
Har även kolla med Farnell, de har LM395 men inte en LM195, har för mig att han på elfa sa att LM395 funkade lika bra, ska dubbel kolla det. Ska även ta och kolla på din (evert2s) lösning med en annan regulator innan jag köper delar till regulator delen, men eftersom den regulator klarade upp till 5A och jag nu inte ska ha mer än så, så verkar den ju ganska lovande
Ja, det skadar inte att ta en titt till , efter andra alternativ. Det är lätt hänt att man alldeles för tidigt bestämmer sig för vissa lösningsalternativ.
I samband med "jagandet" efter komponenter och scheman, så brukar man lära sig nåt nytt, så det är inte bara till nackdel att det tar tid att genomföra ett projekt. Dessa lärdomar får man ofta nytta av i framtida projekt.
I samband med "jagandet" efter komponenter och scheman, så brukar man lära sig nåt nytt, så det är inte bara till nackdel att det tar tid att genomföra ett projekt. Dessa lärdomar får man ofta nytta av i framtida projekt.
jo precis...
Jag etsade kortet för trafo delen... hmm mina plast byttor var för små för kortet (detta va nog det största kort jag har gjort hitils, till storleken), så det blir inte så bra, men inget som inte lite lödtenn och en kniv inte kan fixa...
Så jag ska borra och löda det imorrn, får se hur pass bra det funkar, kanske måste etsa ett nytt kort...
Ska kolla på regulatorer så fort jag är klar med denna del
Jag etsade kortet för trafo delen... hmm mina plast byttor var för små för kortet (detta va nog det största kort jag har gjort hitils, till storleken), så det blir inte så bra, men inget som inte lite lödtenn och en kniv inte kan fixa...

Ska kolla på regulatorer så fort jag är klar med denna del
Nja, jag är inte säker men jag har för mig att själva trafon ( i synnerhet toroidtransformatorer) "suger ström" vid uppstarten. Annars tänkte jag på glättningskondensatorernai första hand....å i vissa fall placerar man (nog) softstarten MELLAN likriktarbryggan och glättningskondensatorerna. Men ditt förslag är nog bättre...borde väl funka rätt fint med ett relä va...?
Ska kolla efter lite....
Ska kolla efter lite....

Jaha!
Ahhh...typ: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 006524.htm
EDIT: G2R-1A-T-240.....liknar ju beteckningen i schemat....
Ahhh...typ: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 006524.htm
EDIT: G2R-1A-T-240.....liknar ju beteckningen i schemat....