Göra en demo av en display
Göra en demo av en display
Någon som vet program för att göra en demo där man visar en LEDdisplay som visar bilder och texter som finns i den. Alltså bara i datorn inte i verkligheten. Vill visa reklamtexter och bilder så det ser ut som i verkligheten. Hoppas jag förklarat tillräckligt.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Försöker förklara en gång till,, På datorn vill jag se en bild som föreställer en riktig LEDdisplay på kanske 3x4m och där visas rörliga texter och bilder som ska visas på den riktiga displayen. Så programmet jag söker är det som jag ska göra texterna och bilderna i. Klarar väl det inte själv så får väl anlita någon 

Adobe Illustrator kanske går att använda, Adobe Photoshop är nog mer lämpat.
Jag tycker det fortfarande är oklart vad du vill göra så jag vill inte rekomendera något specifikt program.
Menar du att du vill ha ett helt färdigt program som du kan knappa in en text (eller ladda upp en bild) i som sedan spottar ut en datorgenererad video som föreställer en LED-matris som visar den rullande text (eller bild) du knappade in?
Något sådant program finns nog inte färdigt men kan så klart kodas ihop om det verkar värt besväret.
Jag tror det enklaste (när det gäller arbetsflödet med tillgängliga verktyg) blir att ta ett foto (eller rita en bild) av en stor LED-matris och sedan mångkopiera samt manipulera bilderna så att dessa senare kan sättas ihop till en video (eller GIF-animation) som föreställer den rullande texten på displayen.
Jag tycker det fortfarande är oklart vad du vill göra så jag vill inte rekomendera något specifikt program.
Menar du att du vill ha ett helt färdigt program som du kan knappa in en text (eller ladda upp en bild) i som sedan spottar ut en datorgenererad video som föreställer en LED-matris som visar den rullande text (eller bild) du knappade in?
Något sådant program finns nog inte färdigt men kan så klart kodas ihop om det verkar värt besväret.
Jag tror det enklaste (när det gäller arbetsflödet med tillgängliga verktyg) blir att ta ett foto (eller rita en bild) av en stor LED-matris och sedan mångkopiera samt manipulera bilderna så att dessa senare kan sättas ihop till en video (eller GIF-animation) som föreställer den rullande texten på displayen.
En annan fråga är ju vad det ska resultera i, är tanken att det i slutändan faktiskt skall skickas till en riktig display så pratar vi ju om en specialapplikation för att enkelt kunna styra och ladda upp bilder till en "bill board". För att ens kunna fantisera om vad som krävs för detta behöver man veta hur displayen är uppbyggd (antal pixlar i höjdled och bredd) samt gränssnitt.
Jag har aldrig jobbat med dessa typer av reklamskyltar men jag skulle vara mycket förvånad om inte dessa redan har ett enkelt gränssnitt för att göra precis det du verkar vilja göra! Det är ju ofta tekniskt okunniga sköter dessa skyltar för att lägga upp reklam och erbjudanden.
Om det däremot är så att du bara vill "leka" lite i datorn för att se hur en skylt skulle kunna se ut utan att behöva styra en riktig display så är väl något grafikprogram lämpligt...
Mer information från din sida kan eventuellt ge dig mer information tillbaka!
/PeterH
Jag har aldrig jobbat med dessa typer av reklamskyltar men jag skulle vara mycket förvånad om inte dessa redan har ett enkelt gränssnitt för att göra precis det du verkar vilja göra! Det är ju ofta tekniskt okunniga sköter dessa skyltar för att lägga upp reklam och erbjudanden.
Om det däremot är så att du bara vill "leka" lite i datorn för att se hur en skylt skulle kunna se ut utan att behöva styra en riktig display så är väl något grafikprogram lämpligt...
Mer information från din sida kan eventuellt ge dig mer information tillbaka!
/PeterH
Här finns ett exempel hur det ska se ut och då är frågan hur man gör dom olika bilderna och texterna.
http://www.diodnorr.se/index.asp?ID=pite
Skärmen är 3 x 4m pixel 16mm men det ska vara oberoende av storleken.
http://www.diodnorr.se/index.asp?ID=pite
Skärmen är 3 x 4m pixel 16mm men det ska vara oberoende av storleken.
Det är fortfarande lite oklart vad du vill åstadkomma...
1. Vill du bara kunna generera aninmeringen (bild och text) till en hemsida?
2. Vill du också kunna styra en riktig skylt?
3. Har du denna skylt eller vill du bygga en egen?
4. Är det ett hobbyprojekt eller är det tänkt att du ska tjäna pengar på det?
/PeterH
1. Vill du bara kunna generera aninmeringen (bild och text) till en hemsida?
2. Vill du också kunna styra en riktig skylt?
3. Har du denna skylt eller vill du bygga en egen?
4. Är det ett hobbyprojekt eller är det tänkt att du ska tjäna pengar på det?
/PeterH