Ström genom tändningslås
-
Ström genom tändningslås
Hej!
Jag håller på att försöka göra en fjärrstart till bilen(en mobil kopplad till reläer som ska slå på tändningen på rätt sätt).
Men jag såg när jag skruvade isär tändningslåset att det var ganska tjocka kablar till låset så jag undrar hur mycket ström som går igenom där.
t.ex om det går direkt till startmotorn så lär det ju vara en hel del.
Måste man koppla in ett monster relä för att det ska fungera?
Bilen är en volvo 240 -90.
Tacksam för svar
Jag håller på att försöka göra en fjärrstart till bilen(en mobil kopplad till reläer som ska slå på tändningen på rätt sätt).
Men jag såg när jag skruvade isär tändningslåset att det var ganska tjocka kablar till låset så jag undrar hur mycket ström som går igenom där.
t.ex om det går direkt till startmotorn så lär det ju vara en hel del.
Måste man koppla in ett monster relä för att det ska fungera?
Bilen är en volvo 240 -90.
Tacksam för svar
-
-
Draglindningen i solenoiden drar mellan 30-50A tills solenoiden kopplat in startmotorn, då blir hållindningen kvar och drar runt 5-10A.
Det brukar räcka med ett extralyserelä som tål 20-30A.
Det kan vara problem med ljusbågar, när relät bryter, som inte vill slockna, så nån form av gnistsläckare är nog lägligt.
Själva tändningen vet jag inte hur mycket den drar men en 10-30A beroende på hur mycket grejor som är igång, mer om det är en insprutare.
Jag bara hoppas att det är en automat, så det inte går att starta med växel i.
Det brukar räcka med ett extralyserelä som tål 20-30A.
Det kan vara problem med ljusbågar, när relät bryter, som inte vill slockna, så nån form av gnistsläckare är nog lägligt.
Själva tändningen vet jag inte hur mycket den drar men en 10-30A beroende på hur mycket grejor som är igång, mer om det är en insprutare.
Jag bara hoppas att det är en automat, så det inte går att starta med växel i.
-
Du ska inte bara försöka, du ska absolut ha en riktig "fail safe" lösning! Förutom att det troligtvis är direkt olagligt så är det ju dessutom direkt livsfarligt! Tänk dig att din "säkerhets krets" blir bristfälligt konstruerad (bli inte arg, men med tanke på dina frågor hittills är det ganska troligt
) du startar din bil med fjärr, eller någan annan ringer (om du nu ska ha den kopplad till mobil), framför eller bakom din bil leker barn och helt pötsligt börjar din bil hoppa mot dom! En startmotor kan enkelt flytta en bil och det finns inget som förhindrar att den kör över någon!!!
Om du inte är ABSOLUT säker på vad du gör LÅT BLI! Skulle mitt barn, min fru eller någon jag känner bli påkörd av en bil (med dödlig utgång) på grund av en undermålig konstruktion skulle inte jag tveka att sitta av några år...
/PeterH

Om du inte är ABSOLUT säker på vad du gör LÅT BLI! Skulle mitt barn, min fru eller någon jag känner bli påkörd av en bil (med dödlig utgång) på grund av en undermålig konstruktion skulle inte jag tveka att sitta av några år...

/PeterH
-
- Kontakt:
PeterH: Varför skulle du hamna i fängelse för att dina barn dött pga någon annans dåliga konstruktiion? Det är väl bilägaren som ansvarar för att bilen är konstruerad och sköts på ett säkert sätt, speciellt då det inte sitter någon förare i den...
Sedan förstår jag inte varför man skulle vilja ha en fjärrstart av en bil... Jag kan förstå om man vill ändra startrutinen, tex byta ut startlåset mot en streckkodsläsare så man startar med körkortet istället, men fjärrstart... varför?
Sedan förstår jag inte varför man skulle vilja ha en fjärrstart av en bil... Jag kan förstå om man vill ändra startrutinen, tex byta ut startlåset mot en streckkodsläsare så man startar med körkortet istället, men fjärrstart... varför?
-
-
sebastiannielsen skrev:PeterH: Varför skulle du hamna i fängelse för att dina barn dött pga någon annans dåliga konstruktiion? Det är väl bilägaren som ansvarar för att bilen är konstruerad och sköts på ett säkert sätt, speciellt då det inte sitter någon förare i den...
Som vanligt så börjar man skratta när man läser vissa personers inlägg.. hehe
Varför man vill ha en fjärrstart? För att bilen ska vara varm när man kommer ut till den.