Osynlig data tar plats på C:
Osynlig data tar plats på C:
När jag formaterade om dumburken nu senast så var jag lite girig när jag partitionerade C: som jag bara skulle använda till system-volym. Tänkte att typ 6 Gb borde räcka väl till om man kör XP SP2 men nu så har jag slitit med detta och rensat C allt eftersom datorn har börjat klaga om dåligt med utrymme.
Idag när jag skulle kolla vart all skit kommer ifrån så konstaterade jag att jag med mina tre mappar på C: endast kommer upp i cirka 4,3 Gb när man kollar varje enskild mapp för sig (inklusive alla dolda filer förstås) men när man kollar statusen för disken så är samtliga av de 5,85 Gb uppanvända och windows har ca 7Mb att bolla med... Det går inte fort!
Vad göra?
1. För det första vill jag veta varför det är på det här viset och göra något åt det om det går.
2. Skulle det vara möjligt att "utöka" partitionen C: (finns gott om plats på den fysiska disken) utan att behöva formatera disken/installera om XP?
Defrag verkar också kört... För lite utrymme ledigt =)
Tack!
MVH
/Tottish
Idag när jag skulle kolla vart all skit kommer ifrån så konstaterade jag att jag med mina tre mappar på C: endast kommer upp i cirka 4,3 Gb när man kollar varje enskild mapp för sig (inklusive alla dolda filer förstås) men när man kollar statusen för disken så är samtliga av de 5,85 Gb uppanvända och windows har ca 7Mb att bolla med... Det går inte fort!
Vad göra?
1. För det första vill jag veta varför det är på det här viset och göra något åt det om det går.
2. Skulle det vara möjligt att "utöka" partitionen C: (finns gott om plats på den fysiska disken) utan att behöva formatera disken/installera om XP?
Defrag verkar också kört... För lite utrymme ledigt =)
Tack!
MVH
/Tottish
Finns väl typ återställnigsfunktion på xp som tar cirka 2 gb om den är aktiv.
Massa konstiga saker som ligger o tar plats
Det fenomenet händer mig också ibland,vid start kanske det finns 4 gb ledig på min system partion C:/.
Sen när jag ska stänga av den kan det bara vara 2 gb ledigt.
Gå in på Start Menyn > Inställningar > Kontrollpanel > System > Systemåterställning!
Sen finns det en Inställningsknapp där.
Kolla lite där.
Brukar hjälpa mig ibland!
Massa konstiga saker som ligger o tar plats
Det fenomenet händer mig också ibland,vid start kanske det finns 4 gb ledig på min system partion C:/.
Sen när jag ska stänga av den kan det bara vara 2 gb ledigt.
Gå in på Start Menyn > Inställningar > Kontrollpanel > System > Systemåterställning!
Sen finns det en Inställningsknapp där.
Kolla lite där.
Brukar hjälpa mig ibland!
XP kan ändra sina partioner själv om jag inte minns fel... vänta ska jag leta runt
EDIT
Hittade: Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering
Där väljer du Lagring / Diskhantering ... och där visar sig att mitt minne svek mig... det verkar bara vara Vista som lärt sig det tricket tyvärr
EDIT
Hittade: Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering
Där väljer du Lagring / Diskhantering ... och där visar sig att mitt minne svek mig... det verkar bara vara Vista som lärt sig det tricket tyvärr
Windows behöver jag till något speciellt så det blir kvar, tyvär. =)
Har 1Gb i RAM (3GHz P4) så det borde väl funka.
Tyckte jag var smart nu när jag insåg att man (som Jojje hann föreslå under tiden) kunde lägga swap-filen på annan partition.
bantade ner den på C: till 1Gb och sade att den kunde ta 3Gb på D: (samma fysiska disk) istället. Tog i i överkant för att se vad som hände. Datorn blev grymt mycket segare trots att den var nystartad och RAM-minnet (fysiska) var långt från fullt. Suck.... *provar vidare*
MVH
/Tottish
Har 1Gb i RAM (3GHz P4) så det borde väl funka.
Tyckte jag var smart nu när jag insåg att man (som Jojje hann föreslå under tiden) kunde lägga swap-filen på annan partition.
bantade ner den på C: till 1Gb och sade att den kunde ta 3Gb på D: (samma fysiska disk) istället. Tog i i överkant för att se vad som hände. Datorn blev grymt mycket segare trots att den var nystartad och RAM-minnet (fysiska) var långt från fullt. Suck.... *provar vidare*
MVH
/Tottish