T: CNC fräsning (bakljus till en mc)

Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

T: CNC fräsning (bakljus till en mc)

Inlägg av gOry »

Hej, söker en med cnc-fräs som vill ta på sig lite jobb,
Det är totalt 2 delar som ska göras, ett hus i aluminium och ett glas i plexi eller liknande bara de är transparant/röktonat och hyfsat tåligt,
Bakljuset ska göras i 20mm Aluminium som djupast är de 15mm in i godset.
Glaset ska vara i 3mm men de skulle funka med 2mm, och kanske även 4mm.

Jag kan tyvärr inte bidra med nån CAD-fil då jag inte har nått cad-program, men en sketchup-fil med exakta måtten finns,

Här är en bild på hur jag har tänkt det, men jag ändrar gärna på vissa saker så de blir så smidigt som möjligt att fräsa,
http://www.vagott.nu/bakljus.jpg
Glaset ska ligga i den första försänkningen,
Skruvhålen för glaset kan även dom ändras förmodligen blir de bättre med 4st
Dom 2 utstickande bitarna är för att kunna fästa 2 blinkers, den vänstra har jag gjord runt men de är inte nödvändigt, kan lika gärna vara 4 kantig 7,8x7,8mm så den passar i ett 11mm runt hål ska även vara en skåra i den biten så man kan dra kablar in till bakljuset.
Kommer även behöva vända på biten för att fräsa av lite på andra sidan.

Kontakta mig via PM eller här i tråden.
Skulle även vilja veta vad de skulle kunna kosta.

Tack,
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Varför är de ingen som vill ta tag i detta???
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

För det första. Ska det användas på ett registrerat fordon? Måste det inte vara E-märkt?

Först CAD-ritning och beredning i nåt CAM-program. Sen behövs en bra maskin för att bearbeta huset. Det går som sagt inte att fräsa i en uppsättning. Kanske två, hmm...
Sist med inte minst kommer glaset som också tar sin tid att göra.

Jag tror inte du får någon seriös fräsare att göra det för under 10 lakan. Snarare en bra bit över. Men å andra sidan kan du få fem likadana på en gång för samma pris. :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har inte tittat på det eftersom att jag inte anser att min maskin lämpar sig för denna typ av jobb helt enkelt... detsamma gäller nog många andra på forumet.

Men om du kan göra det till en ren 2,5D-fräsning (inte dom där rundade sakerna på sidorna) och bifoga en DXF-fil samt ange djup för fräsningarna så kanske det finns en större chans att någon tar sif för det... att göra ritningen själv från scratch tar nog också emot för många...
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Om man gör det i svart plast då? och bortser från den vänstra sidan som har en rund del, och kör på den fyrkantiga?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Spelar ingen större roll om det är plast eller alu, beror ju på vilket material man har hemma.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

I svart plast av lättfräst typ, acetal kanske, hade det inte varit något problem för mig att göra iaf... har dock inget material hemma och inte riktigt tid att åka iväg och handla det närmaste tiden...
Viper

Re: T: CNC fräsning (bakljus till en mc)

Inlägg av Viper »

Jag kan väl ta mig en titt på det hela om jag får se en ritning samt bilder. Får inte dom i tråden att fungera, kanske gamla eller något?

Mvh,
Viper
Skriv svar