Delay krets för hemmabio...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fasse

Delay krets för hemmabio...

Inlägg av fasse »

Är det någon som känner till om det finns någon bra lösning för att fördröja ljudet i en hemmabio-anläggning (lip-sync kallas det i vissa förstärkare), detta är ju tydligen ett problem med nya plasmaskärmar och liknande. Alltså att ljudet kommer före bilden...
Jag skulle vilja ha en box som fördröjer ljudet i digitalform, ex mellan dvd och surround-förstärkaren med en variabel tid!

Har sett lite dyrare lösningar men det är ju inte så attraktivt för den vanlige hemmaanvändaren.

Borde ju inte vara omöjligt att snickra ihop annars...
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Brukar inte detta finnas redan inbygt i dom flesta förstärkare för hemmabio.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Har ingen plasma själv, ej heller pillat med de. Men har en idé i alla fall.

Om nu bilden blir fördröjd något i en "plasma" så borde ju den ha en inbyggd delay för ljudet. Om nu plasman har inbyggda högtalare vill säga. Borde det då inte gå att köra ljudet via "plasman" för att sedan kör in det i surround anläggningen.
fasse

Inlägg av fasse »

Man vill ju ha ljudet digitalt från dvd till förstärkare...
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Då tror jag det blir svårt med en hemmbygg fördröjning till en rimlig peng. Byt istället DVD eller förstärkare, där man kan justera delayen.

Skulle min idé jag spånade på tidigare fungera, om man nu nöjer sig med analog signal.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag kan tänka mig att en lösning skulle behöva S/PDIF mottagare och sändare, en CPLD och minne (antingen FIFO eller vanligt RAM).

Inte så vansinnigt komplicerat, men ganska dyrt om man ska köpa delarna på typ Elfa.

edit: stvaning
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Om du kan tänka dig att köra med en xbox som källa så kan du justera delayén i den vanligaste mediaspelaren XBMC. (Xbox Media Center)

Men då kan man ju iofs. lika gärna köra med en dator o dessutom få DVI interface emot plasman.
Soap
Kontakt:

Re: Delay krets för hemmabio...

Inlägg av Soap »

Rotar fram den här gamla tråden.

Jag har exakt samma problem som trådskaparen.
bildbehandlingen tar för lång tid gentemot den digitala ljudströmmen.
Det funkar fint när man använder TV´ns inbyggda högtalare, då verkar ljudet bli fördröt motsvarande länge, men när man kopplar in digitalboxen, eller DVDspelare digitalt till förstärkaren kommer ljudet för tidigt.
Jag har hittat en box från primare som löser problemet, men den är inte riktigt prisvärd IMO
http://www.primare.net/00002/00044/00057/ finns "på" prisjakt för 2500pix

Någon som stött på någon liknande produkt, eller kan hjälpa till att bygga nåt liknande?
behöver inte ha någon fancy display. räcker om man har ingång för optisk eller coax och motsvarande utgång.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Re: Delay krets för hemmabio...

Inlägg av jonnorberg »

Sätt dig längre ifrån :lol:
Tyvärr så tror jag inte det finns några billiga lösningar.
Annan förstärkare.
Delayburk typ Behringer eller liknande. Har dock inte digital i/o.
Finns massor med burkar typ TC-electronics som är byggda för att delaya ISDN-kopplingar mot bild. Man kan nog hitta en sån för nån tusenlapp om du har tur. Dessa har även digitala i/o.
De burkar jag hittar nya kostar över 2000:-
Skriv svar