Delay krets för hemmabio...
Delay krets för hemmabio...
Är det någon som känner till om det finns någon bra lösning för att fördröja ljudet i en hemmabio-anläggning (lip-sync kallas det i vissa förstärkare), detta är ju tydligen ett problem med nya plasmaskärmar och liknande. Alltså att ljudet kommer före bilden...
Jag skulle vilja ha en box som fördröjer ljudet i digitalform, ex mellan dvd och surround-förstärkaren med en variabel tid!
Har sett lite dyrare lösningar men det är ju inte så attraktivt för den vanlige hemmaanvändaren.
Borde ju inte vara omöjligt att snickra ihop annars...
Jag skulle vilja ha en box som fördröjer ljudet i digitalform, ex mellan dvd och surround-förstärkaren med en variabel tid!
Har sett lite dyrare lösningar men det är ju inte så attraktivt för den vanlige hemmaanvändaren.
Borde ju inte vara omöjligt att snickra ihop annars...
Har ingen plasma själv, ej heller pillat med de. Men har en idé i alla fall.
Om nu bilden blir fördröjd något i en "plasma" så borde ju den ha en inbyggd delay för ljudet. Om nu plasman har inbyggda högtalare vill säga. Borde det då inte gå att köra ljudet via "plasman" för att sedan kör in det i surround anläggningen.
Om nu bilden blir fördröjd något i en "plasma" så borde ju den ha en inbyggd delay för ljudet. Om nu plasman har inbyggda högtalare vill säga. Borde det då inte gå att köra ljudet via "plasman" för att sedan kör in det i surround anläggningen.
Re: Delay krets för hemmabio...
Rotar fram den här gamla tråden.
Jag har exakt samma problem som trådskaparen.
bildbehandlingen tar för lång tid gentemot den digitala ljudströmmen.
Det funkar fint när man använder TV´ns inbyggda högtalare, då verkar ljudet bli fördröt motsvarande länge, men när man kopplar in digitalboxen, eller DVDspelare digitalt till förstärkaren kommer ljudet för tidigt.
Jag har hittat en box från primare som löser problemet, men den är inte riktigt prisvärd IMO
http://www.primare.net/00002/00044/00057/ finns "på" prisjakt för 2500pix
Någon som stött på någon liknande produkt, eller kan hjälpa till att bygga nåt liknande?
behöver inte ha någon fancy display. räcker om man har ingång för optisk eller coax och motsvarande utgång.
Jag har exakt samma problem som trådskaparen.
bildbehandlingen tar för lång tid gentemot den digitala ljudströmmen.
Det funkar fint när man använder TV´ns inbyggda högtalare, då verkar ljudet bli fördröt motsvarande länge, men när man kopplar in digitalboxen, eller DVDspelare digitalt till förstärkaren kommer ljudet för tidigt.
Jag har hittat en box från primare som löser problemet, men den är inte riktigt prisvärd IMO
http://www.primare.net/00002/00044/00057/ finns "på" prisjakt för 2500pix
Någon som stött på någon liknande produkt, eller kan hjälpa till att bygga nåt liknande?
behöver inte ha någon fancy display. räcker om man har ingång för optisk eller coax och motsvarande utgång.
- jonnorberg
Re: Delay krets för hemmabio...
Sätt dig längre ifrån 
Tyvärr så tror jag inte det finns några billiga lösningar.
Annan förstärkare.
Delayburk typ Behringer eller liknande. Har dock inte digital i/o.
Finns massor med burkar typ TC-electronics som är byggda för att delaya ISDN-kopplingar mot bild. Man kan nog hitta en sån för nån tusenlapp om du har tur. Dessa har även digitala i/o.
De burkar jag hittar nya kostar över 2000:-

Tyvärr så tror jag inte det finns några billiga lösningar.
Annan förstärkare.
Delayburk typ Behringer eller liknande. Har dock inte digital i/o.
Finns massor med burkar typ TC-electronics som är byggda för att delaya ISDN-kopplingar mot bild. Man kan nog hitta en sån för nån tusenlapp om du har tur. Dessa har även digitala i/o.
De burkar jag hittar nya kostar över 2000:-