Återuppliving av bilbatterier?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matseng
Kontakt:

Återuppliving av bilbatterier?

Inlägg av matseng »

Det här är egentligen en fråga till Greensilver, men jag skriver den öppet eftersom det möjligen kan vara någon annan som är intresserad.

Jag läste om återuppliving av bilbatterier på din site Länk och vart lite fundersam.

Det stod ingen om att man skulle "vända tillbaka" polariteten efter proceduren. Innebär det att batteriet hädanefter kommer att ha + och - omkastade? Om det är så - kan man göra en vändning på det igen direkt efter för att slippa montera batteriet bakvänt i bilen?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Den här meningen...
Om batteriet är mycket osymmetriskt uppbyggt så upprepas RPR före användning.
... tolkar iaf jag som att man kan vända tillbaks direkt om det är opraktiskt med fel polaritet.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag vet och har sett detta göras på försök i mitten på 80 talet på traktionära batterier. På den tiden var sammansättningen i blymassan samma på båda polerna (inga koppargaller o s v). Metoden att invertera batterierna fungerade men bara i de fall där inget slam hade fallit till botten i cellerna. I de fall det fungerade fick man dras med en betydligt lägre kapacitet än märkningen, det berodde förmodligen på den värme som alstrades vid inverteringen. All värme över normal laddningsvärme är skadlig för ett blybatteri. Det finns enl. min mening bättre metoder för att uppliva trötta batterier. :roll:
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Andy: Berätta mer om dessa metoder! :)

Jag fick ett papper av en gammal kemilärare jag hade på KOMVUX om RPR metoden men har faktiskt aldrig testat den - en del säger att det fungerar, andra är mer tveksamma. Har ett gäng gamla batterier som står och har tänkt att jag någon gång skall testa detta. I mitt fall spelar det ingen roll att polerna blir "fel" eftersom jag kör både 740 och 240 (de har polerna tvärtom). 8) Men jag antar att det går att köra baklänges en gång till - även om det är lite omständigt kanske...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om du menar berätta mer om vad jag anser är bättre så kan jag föreslå en grej som jag experimenterade med för en del år sedan som jag vet fungerar. Jag har publicerat den här om du är intresserad: http://www.electronics-lab.com/projects ... index.html Om du har några frågor så får du gärna använda den där angivna adressen men skriv electronics i brevhuvudet annars sorteras det bort. :roll:
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Ett gammalt trix jag kör innan nyköp.

Inlägg av SvenPon »

Plocka ur batteriet stöt det i backen upprepade gånger med botten nedåt.

Så kan du plocka ut ett halvår till.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Andy: Ok! Har lagt till den i favoriter - länkar den nästa gång jag uppdaterar hemsidan. Om någon har fler tips på hur man återupplivar batterier så kan vi ju lägga det i den här tråden. :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Många har säkert sett den här sidan förrut:

http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

Där finns en mycket trevlig blybatteriguid.
Som även tar upp nämda tips. mm..
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

Laddning av blybatterier är en hel vetenskap ...... dyrare underhållsladdare har pulserad laddning på slutet av laddcykeln för att undvika sulfat uppfällningar

när jag gjorde lumpen och man behövde byta batteri i något fordon så fick man aldrig något nytt batteri utan det var genomgångna på batteriförrådet och där såg man hyllor med beg batterier som var kopplade till batteriladdare modell större som pulserade sönder sulfatkristallerna och sedan mätade de upp batterierna o kollade kapaciteteten och en del var säkert bortom räddning men bör ju ha sparat en del pengar hos försvarsmakten

Allt om elektronik har väl haft flera byggen och artiklar i ämnet.

Allan-Ladd heter en variant

/ Minus
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Ja, detta med batterier är invecklat.

Själv har jag dock inte sett någon metod som fungerar, mer än att förlänga livet en kort period kanske.
Istället kan det vara farligt att greja för mycket, det är rejäla krafter i stora batterier om man gör nåt batteriet ej gillar...

Bättre är att vårda batteriet rätt från början.
Jag har hand om ett gäng elverk på jobbet. De startas ibland för funktionskontroll, men i övrigt pysslar man bara om batterierna så att de ska ha kapacitet att starta elverket när det behövs.

Vi använder laddare från AIAB.
Skriv svar