Labbänksklocka, PIC

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Labbänksklocka, PIC

Inlägg av Marta »

Här är en klock för labbänken. Byggs med fördel på veroboard och monteras öppet eller i genomskinlig låda. Utseendet är viktigt för den rätta charmen åt denna prydnad för labbänken :wink:

Bild
Bättre bild kommer snart.

Detta behövs för att bygga denna fantastiska skapelse:

1 PIC, 14-pin för att få plats på en vanlig veroboard
6 enkla eller 3 dubbla LED-displayer med gemensam anod
6 NPN-trissor
6 motstånd lagom för displayerna
1 motstånd på ett par hundra ohm ungefär
1 motstånd ungefär 10k
2 dioder
1 keramisk konding c:A 100n
1 liten lyting
2 keramiska kondingar 22p
1 kristall, ungefär 10 till 20 MHz
2 tryckknappar
1 lagom bit veroboard
1 tillräcklig längd 0.5mm förtent koppartråd
4 kontaktstift att flasha PIC genom
1 väggvårta 5V DC

Montera koppartrådar mellan lämpliga banor. Montera övria komponenter. Borra bort koppar för avbrott på rätta ställen. Tillsätt elektricitet och mjukvara. Färdigt!

Återstår bara att mäta hur mycket den drar sig under en given tid. Räkna fram nytt delningstal för exakta sekunder. Ställa in detta och sedan går den så rätt man någonsin kan önska sig av en bordsklocka utan DCF/GPS.
docksider

Inlägg av docksider »

har byggt en snarlik pryl och måste bara säga det att var noga med var ni löder kablarna till era LED-segment. Blir väldigt lätt fel och det kan vara bökigt att dra om dem, speciellt om de är under som mina var hehe
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Schema och kod vore ju inte helt fel med tanke på upplägget. Blir lite svårt att utföra annars... (speciellt om man inte är så hemma på PIC)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Snitsigt bygge! :)

Man kanske skulle bygga något liknande, men med AVR.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Marta:
"Utseendet är viktigt för den rätta charmen åt denna prydnad för labbänken"

Bra idé! :D :tumupp:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det kommer mera bilder och alla detaljer så småningom. Det fattas lite småsakter som inte är helt nödvändiga men bör finnas där. Bl.a. några kondingar och anslutningasstiften för att flasha PIC på plats på kortet.

Ja, det gäller att sätta trådarna i rätt hål och att borra bort kopparen på rätta ställen. Trådarna blev rätt, men jag fick skarva på ett ställe efter en felborrning... Där är trådar även under displayerna, men jag har bilder på kortet som snart kommer där de syns.

Givetvis kommer det även schema och programvara. Den senare är inte 100% färdig ännu. Programvaran använder T0 för att scanna displayerna och T1 går som freerun (så det inte finns risk för osäkerhet när den laddas om) för att räkna tiden.

Det finns många liknande konstruktioner, men den här har några ovanliga detaljer som kanske gör den extra intressant. Det är inte ofta man ser dem med en 14-pin PIC som enda IC. Även möjligheten att ställa gången i mjukvara med i princip oändlig precision så kristallens noggrannhet kan utnyttjas maximalt och en kristall med godtycklig frekvens kan användas är nog ganska ovanligt.
Chaf

Inlägg av Chaf »

Hej :D
Vart tog schema och programvara vägen ? vill pröva
M.V.H
Chaf
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Perfekt timing som vanligt Marta. Jag har ett 20-pack 7-segments LED:s som jag vill bygga något liknande med.

MEN, hur gör du. Tänder du rätt segment på en siffra i taget eller tänder du ett segment på alla siffror samtidigt?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag gissar på multiplexing - en siffra tänds åt gången som ett vandrande ljus. Gör man detta snabbt nog hinner man inte se att det blinkar. Fast då vi varken har fått se schema eller kod kan jag inte vara säker...
Norpan

Inlägg av Norpan »

Rätt segment på en siffra i taget är nog det vanligaste och antagligen det Marta har gjort. :)
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Roligt ^^

Vill själv bygga mig en klocka vid ett tillfälle dock ska den vara liiiiite större
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Re: Labbänksklocka, PIC

Inlägg av ElectricMan »

Hur går det med kod och schema? :)
Användarvisningsbild
MrMister
Kontakt:

Inlägg av MrMister »

Nu har jag något roligt att bygga av mina 4" 7-segmentare som legat och skräpat i ett år =).... Om beskrivning kommer dvs :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag byggde mig en klocka med en PIC för ett tag sedan, jag tog 50Hz:en från elnätet som tidsbas. Men det är ju lite svårt om man driver med 5V DC... Den håller tiden bra även om den gittrar lite (några sekunder över dynget).

Jag använde nixe-rör...
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Vad är en "14-bens PIC"? Eller vilken rättare sagt? Har tänkt göra nåt liknande, men kanske med PIC16F628. En bra feature med den kretsen, är att man kan stoppa dit en klockkristall direkt och få en sekundär oscillaror till en av räknarna för att enkelt få en tidsreferens på en sekund.

Att I/O pinnarna räckte till för 7 segment, 6 strobesignaler och två knappar = 15 + kristall & spänningsmatning. Något lurigt måste ha gjorts här. :tumupp:
Skriv svar