Basic + PIC 12F629?
Basic + PIC 12F629?
Hej finns det någon bra tutorial på hur man programerar dessa komponenter i Basic. Försökte lära mig den koden som man fick med men det gick inte så bra... 

Okej så det räcker med att skriva den koden och välja rätt PIC och sedan är det klart?
program My_LED
main:
TRISB = 0 ' configure pins of PORTB as output
eloop:
PORTB = $FF ' turn on diodes on PORTB
delay_ms(1000) ' wait 1 second
PORTB = 0 ' turn of diodes on PORTB
goto eloop ' stay in a loop
end.
Men något säger mig att det inte kommer funka....
Samt hur gör man så vissa pinnar blir ingångar, eftersom man måste göra så på detta kortet...
Är TRISB pinne 2 så TRISA är pinne1?
program My_LED
main:
TRISB = 0 ' configure pins of PORTB as output
eloop:
PORTB = $FF ' turn on diodes on PORTB
PORTB = 0 ' turn of diodes on PORTB
end.
Samt hur gör man så vissa pinnar blir ingångar, eftersom man måste göra så på detta kortet...
- grapetonix
En port är en uppsättning av pinnar.Logan skrev:Okej så det räcker med att skriva den koden och välja rätt PIC och sedan är det klart?
Note: JAG HAR HÄR ÄNDRAT PROGRAMMET såsom det vore se ut för en 12F629.
program My_LED
main:
TRISIO = 0 ' configure pins of GPIO as output
eloop:
GPIO = $FF ' turn on diodes on GPIO
GPIO = 0 ' turn of diodes on GPIO
end.
12F629 har ingen port som benämns PORTA.
På dessa åttapinnarschip kallas den istället GPIO.
Registret du ställer in inputs/outputs med kallas TRISIO.
Alltså: GPIO,X likamed pinne X på porten GPIO.
Tänk på att oscillatorn måste vara rättinställd i mikrobasic också. Du vill förmodligen använda den interna 4MHz-aren.
Sätt även en kondensator på ett tiotal nF paralellt med och nära picen för säkerhets skull. Sen vore det fungera.
- grapetonix
Lösningen i Datromagazin har lagt lysdioderna i en array/matris för att kunna multiplexa antalet tillgängliga utgångar på ett effektivt sätt.
De har 12 lysdioder till 5 utgångar!
Nu har jag inte artikeln här, men är det inte så att man sätter tex pinne 1 hög pinne 3 låg och 4,5,6 som ingång för att tända lysdioden uppe till höger i Logans ascii bild? Denna position består förövrigt av två lysdioder vända mot varandra. Så om man lägger pinne 1 låg, och 3 hög kommer den andra att tändas.
De har 12 lysdioder till 5 utgångar!
Nu har jag inte artikeln här, men är det inte så att man sätter tex pinne 1 hög pinne 3 låg och 4,5,6 som ingång för att tända lysdioden uppe till höger i Logans ascii bild? Denna position består förövrigt av två lysdioder vända mot varandra. Så om man lägger pinne 1 låg, och 3 hög kommer den andra att tändas.