Intelligenta hem, waweman, nexa mm, tipps

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag köpte lite Nexa-grejjor med selflearning. Jag har fyre externa av-på-mottagare och tre infällda dimmrar och två "fyrkanalers" sändare.

Det stämmer att varje mottagare måste lära sig varje sändares koder. Vill dock inte minnas att det bara var 3 minnesplatser, minst 6 var det nog. Mottagarna kan också lära sig de gamla sändarnas koder.

Jag har så att en knapp tänder 4 lampor på en gång. Och en knapp är programmerad att släcka rubbet, dvs alla sju mottagare.

Jag tycker att det funkar bra.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det var så jag trodde att det inte var. Just p.g.a inkompabiliteten. Nu blir det isåfall en fullständig brytning med dom gamla enheterna och det går inte att blanda. Lite trist, tycker jag. Visst kan du blanda nya och gamla grejor i samma system, men det låter inte som att det går att köra gamla mottagare med nya sändare. Och mottagare har man en hög av idag.

Samma med min mamma. Hon tycker dessa är jättesmidiga med alla smålampor, julljus och annat som kommer fram nu på vintern.
ankan

Inlägg av ankan »

Enheterna med 3 minnesplatser bara är rätt nya. Lanserades nu i september vad jag förstår. Se www.nexa.se eller någon återförsäljare misco.se, kjell.com osv....

vfr: Du skrev att du hade 4st externa och två "fyrkanalers" sändare. Antagligen är det deras 2-pack du har köpt två stycken av. På de mottagarna har du 6 minnesplatser.

Det jag saknar med NEXA är att det inte är absolut styrning på dimmers. Annars skulle jag slå till direkt. Sedan vet jag inte riktigt vilken typ av infällnadsenheter jag ska köpa.
Finns ju både den som man sätter bakom vanliga strömbrytaren som gör den trådlös styrd men kan i fortsättningen styras av knappen också.
Sedan har vi den infällda som tar in L1, N och skickar ut N, L1 till lampan. Dvs kan bara styras av fjärrkontroll eller deras väggbrytare.
Misstänker dock att dessa inte behöver batteri, eller?
ankan

Inlägg av ankan »

Någon som har undersökt det nya NEXA systemet som har ca 67 miljoner koder. Funderar på vad de har ändrat för att kunna sända så många fler olika koder samtidigt som det är bakåtkompatibelt med gamla sändare.

Läste någon som undersökte det "gamla" NEXA protokollet som skrev att samma meddelande skickades 6 ggr för att försäkra sig om att meddelandet borde komma fram.
Kan det vara det man har modifierat eller vad kan de har ändrat?

Tycker att de nya mottagarna är bra men de kunde behålla de gamla sändarna så att man kunde bestämma vilken kod som ska sändas. Jag undrar hur koderna tilldelas sändarna. Man kanske skulle kunna programmera om dem med den kod man vill använda.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

ankan skrev:Du skrev att du hade 4st externa och två "fyrkanalers" sändare.
Hmm. Var sjutton skrev jag det någonstans???
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

De nya självlärande mottagarna klarar av att ta emot två olika typer av koder, dels de "gamla" koderna och dels de nya mycket längre LYC koderna.
Så alla nya LYC mottagare kan ta emot de gamlakoderna och på så vis kan man använda många olika sändare(men med samma kodinställning)
ankan

Inlägg av ankan »

vfr skrev:
ankan skrev:Du skrev att du hade 4st externa och två "fyrkanalers" sändare.
Hmm. Var sjutton skrev jag det någonstans???
Blandade ihop inläggen. Det var ie som skrev det.

mcdanne82: Vet du hur protokollet ser ut för även det nya LYC?
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Inte så mycket, men det är 65 bitar långt.
ankan

Inlägg av ankan »

Borde finnas någon sida på nätet där man kan läsa om det. Har hittat lite om det gamla protokollet här och på minhembio men ingen hemsida för nexa entusiaster med moddningar osv.

Det kan visserligen ha med att NEXA är den svenska märket på produkten. Jag undrar vilka som igentligen tillverkar enheten och vilka fler märken enheterna går under.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Ni behöver inte oroa er, jag flyttar hemmifrån idag och lär köpa upp ett nytt lager med Nexa-prylar eftersom min gamla infällda väggdimmer har pajat. :?

Har både skickat och tagit emot data från både Nexa och IKEA, så att klura ut hur Nexas nya system fungerar kan ju inte vara helt omöjligt, om de nu inte har krypterat det såklart. :?

EDIT: Skulle ju kunna slänga upp all info på min hemsida. Nu har ju Tellstick fått så bra försprång att de knappast kan börja gnälla om jag släpper en exakt likadan open source-produkt samtidigt :D
ankan

Inlägg av ankan »

Se till att den även lyssnar på den trådlösa trafiken i så fall. Det är inte särskillt svårt precis.
micke.prag
Kontakt:

Inlägg av micke.prag »

chille skrev:Nackdelen med IKEA är att man endast kan styra en lampa i taget. Ska man styra två lampor för man skicka två separata kommandon efter varandra. Det vore kul om någon kunde klura ut hur i h*vette IKEA har kanalstyrningsdatat.
Ta en titt här. Kanske inte för mycket kommenterat men det bör gå att förstå ändå.
I konstruktorn skickas enheterna in som en kommaseparerad sträng med vilka enheter som ska styras (det är så de ligger lagrade i config-filen för linux).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag hittar inga dimmrar på IKEA. Var finns de?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag undrar om inte IKEA:s styrgrejor utgick ur sortimentet igen. Jag har iallafall två dimmrar och en fjärrkontroll här som jag fick tag i för några år sedan, men har inte egentligen lekt med dom protokollmässigt.
micke.prag
Kontakt:

Inlägg av micke.prag »

Dom utgick tyvärr för något år sedan. Det är olyckligt då de är den enda jag har sett som klarar absolutstyrning på dimmern.

Tur att man köpte ett par precis innan de utgick ;-)
Skriv svar