Ännu en helg över. Den här helgen fick jag en del besök och hade även ett par polare som sov över under helgen. Vi fick rätt så mycket gjort, framförallt så fick vi ner slutsteg till källaren och reste även en av vertikalerna till 4-SQ för 80M, 21.3m höga.
Här är bilderna med bildtext:

Jag spikar upp kablar till lampan i taket

Hammarlack is the shit!

Stagfästena målade och redo för att slås ner

Spagatti + köttbullar

Vertikalen ligger på marken

Förbereder stagen för att lyfta

Fästet till vertikalerna. Jag svarvade isolatorer i teflon för att få vertikalen isolerad från fästet.

Metoden vi använde för att resta vertikalen. Stagen satt i stegen och stegen drogs ner med rep. Jag gick under med en lång planka som säkerhetsstag och när man kom över 45 grader var det enkelt. Det tar dock ett bra tag att rikta upp så den blir rak men vi lyckades rätt bra. Nu hoppas jag bara den sitter uppe ett tag.

Vi tog loss botten från varje vertikal och borrade hål för vikfästet

Vertikalen uppe, ren konst

Stagen sitter 16.5m, 11m och 6m över marken.

Radialer läggs ut. Varje vertikal ska ha 60st 20m långa radialer.

Mittstolpen där vi sätter stagen för alla vertikalerna och där även ett skåp ska sitta som innehåller faselektroniken för arrayen.

Tittar upp från botten av vertikalen. Det blåste rätt rejält när vi satte upp den så den ser lite krokig ut där men vi lyckades staga upp den så den blev rak.

Jag kapade även ner en del träd runt arrayen för jag vill inte ha dem för nära inpå, iaf inte så de är innanför radialplanet.

Ett av slustegen i källaren
Nästa helg hoppas jag vi kan resa upp fler vertikaler.