Vilken Dremel skall jag köpa?
-
Vilken Dremel skall jag köpa?
Jag behöver en handfräs för att göra mönster i mönsterkort för (stora) SMD komponenter och för att borra hål. Jag göt bara enstaka prototyper och vill inte hålla på att etsa kort. Är Dremel 300JD från Clas O ett bra val? Den levereras med en böjlig axel som borde göra det lätt att styra fräsen. Är det kvalitet i en sådan maskin? Är spindeln stabil eller kommer den att glappa efter 10 timmar?
Tacksam för tips!
Tacksam för tips!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
För att bidra med lite förrvirring i fråga om valet:
Jag köpte en Dremel-kopia av märke ToolMate på Cheapy för några år sedan. Den har fått vara med om mycket, men är fortfarande i toppskick. Använder den både "löst" (med och utan böjliga axeln) och i CNC-fräsen. Jag har använt en Dremel några gånger och kan inte direkt märka någon skillnad mellan den och min ToolMate.
Jag köpte en Dremel-kopia av märke ToolMate på Cheapy för några år sedan. Den har fått vara med om mycket, men är fortfarande i toppskick. Använder den både "löst" (med och utan böjliga axeln) och i CNC-fräsen. Jag har använt en Dremel några gånger och kan inte direkt märka någon skillnad mellan den och min ToolMate.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Kan väl passa på att utöka förvirringen lite!
Jag har den här: Black&Decker RT650KA
De av Dremels tillbehör jag testat har det fungerat alldeles utmärkt.
Dessa gäller det:
Dykfrästillsats (335)
Böjlig axel (225)
Fungerar fint att borra, fräsa, gravera, slipa, polera.......
Jag har haft den i ett par år (tror jag) och märker ingen förändring. Även om den är högljudd så gör den sitt jobb!

Jag har den här: Black&Decker RT650KA
De av Dremels tillbehör jag testat har det fungerat alldeles utmärkt.
Dessa gäller det:
Dykfrästillsats (335)
Böjlig axel (225)
Fungerar fint att borra, fräsa, gravera, slipa, polera.......
Jag har haft den i ett par år (tror jag) och märker ingen förändring. Även om den är högljudd så gör den sitt jobb!
köp en som har varvtalskontroll (dremmel digital 400 JG) - dvs med tryckknappar och med visning av display kan ställa varvtalet - den delen är fasen mig minst värd 3/4-delar av dremmeln då man inte råkar ut att varavtalet dyker långt under användbar gräns så fort det belastas lite hårdare när man kör på halvfart.
Det är inte alltid man vill köra full flås på varvtalet när man skall kapa etc. samt skönt att slippa oljudet från maxvarvtal för jobb som inte behöver det.
både privat och på jobbet har vi dremmel med vanliga pådrag - men den digitala är en helt annan maskin i användbarhet just pga. den återkopplande varvtalskontrollen.
clas i sjöns cotech har en liknande maskin med digitalkontroll - har inte provat den men har hört av andra att tex spindlar och annat inte alltid är så centrerade mm. på cotech motsvarigheter till dremmeln - och centrering är viktigt om man skall borra och fräsa kretskort..
Det är inte alltid man vill köra full flås på varvtalet när man skall kapa etc. samt skönt att slippa oljudet från maxvarvtal för jobb som inte behöver det.
både privat och på jobbet har vi dremmel med vanliga pådrag - men den digitala är en helt annan maskin i användbarhet just pga. den återkopplande varvtalskontrollen.
clas i sjöns cotech har en liknande maskin med digitalkontroll - har inte provat den men har hört av andra att tex spindlar och annat inte alltid är så centrerade mm. på cotech motsvarigheter till dremmeln - och centrering är viktigt om man skall borra och fräsa kretskort..
Har hört den del bra utlåtanden om Proxxon/Micromot. Har själv en äldre Dremel utan varvtalsreglering, och den fungerar ok men är nästan omöjlig att ställa på samma varvtal från gång till gång.
Personligen tycker jag den låter lite svag - vet att man behöver ganska mycket effekt när man sågar och kapar kopparrör mm. med kapskivan när man skall bygga/justera mekanik i kavitetsfilter... då är tom dremmelns 125 Watt lite för lite ibland.
Som tidigare sagt dremmel med digital varvtals/lastkontroll är väldigt mycket bättre än motsvarande äldre dremmel med bara steglöst pådrag.
Som tidigare sagt dremmel med digital varvtals/lastkontroll är väldigt mycket bättre än motsvarande äldre dremmel med bara steglöst pådrag.
-
Jag har också vägt mellan Claes CoTech vs. Dremel. Stativet vore ju guld att ha. Synd om inte CoTech passar i det.
Men men... man får väll investera en slant i en dremel.
Kanske lite OT men jag har även funderat på lödstation från kjell eller claes.
Någon som har några tips om det?
Har just nu bara en som man sticker direkt i väggen. Kanske inte rekommenderat för att löda elektronik med...
Men men... man får väll investera en slant i en dremel.
Kanske lite OT men jag har även funderat på lödstation från kjell eller claes.
Någon som har några tips om det?
Har just nu bara en som man sticker direkt i väggen. Kanske inte rekommenderat för att löda elektronik med...
Jag har kjelles billigaste lödstation med en ratt som man ska kunna ställa temperaturen på, ingen feedback på när rätt temperatur är uppnådd...
Den funkar, men den minsta spetsen är fortfarande gigantisk när man försöker löda små SMD komponenter.
Hur stabila är egentligen de flexibla axlarna? Går det att dra på max hastighet med dem? Eller är det bara för små graveringsjobb?
Den funkar, men den minsta spetsen är fortfarande gigantisk när man försöker löda små SMD komponenter.
Hur stabila är egentligen de flexibla axlarna? Går det att dra på max hastighet med dem? Eller är det bara för små graveringsjobb?
-
Jag köpte först en billig miniatyrborrmaskin på kjell för ca 240 kr, men den var så kass att jag lämnade tillbaks den och köpte istället en Dremel (300 nånting) på Claes Ohlson, en utgående modell på rea ca 600 kr tror jag, Liknande denna . Den har fartreglage (fyra lägen) och duger till att borra och slipa med i stål (har ej använt fräs). Jag är väl halvnöjd med den, Tappar fart vid belastning vid lägre hastigheter.
Senast redigerad av jesse 10 oktober 2008, 10:37:32, redigerad totalt 1 gång.
-