Pimp my mouse.

Berätta om dina pågående projekt.
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Verkligen stilrent. Villha faktorn är hög.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32947
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

POS skrev::lol: :? hur får man den idén?
Lite konstigt... men snyggt!
Klart snyggt jobb!!! Skinn är läckert i elektroniksammanhang.

Nedan en bild på ett par högtalare jag klädde med skinn (döljer trist MDF).

Bild
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Var köper man läder, billigt och bra?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32947
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla Jerndahls i Kumla, eller Slöjd.... heter det magasinet??
Kolla lokala ställen (sömmerskor, tygaffärer), kan ha spillbitar att sälja billigt. Firmor som rekonditionerar bilar/bilinredning.
thompa89
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 november 2006, 23:54:25
Ort: Linköping

Inlägg av thompa89 »

Slöjddetaljer..?

Snyggt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32947
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Slöjddetaljer - precis.
IcarosSW
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 oktober 2008, 15:44:33
Ort: Täby

Kanten på lädret

Inlägg av IcarosSW »

Måste bara fråga hur du gjorde med kanten på lädret, vek du in den mellan plastendelaran eller hur fick du den så snygg? Och hur fick du i så fall plats med den??

Reg
Jocke
Gimbal
Inlägg: 7985
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Ja kanten är invikt och fastklämd i framkant och på sidorna, bakre halvan är bara kapad (ser ändå bra ut då den skarven pekar rakt nedåt).

När skinnet är genomblött så kan man pressa ihop och forma det rätt ordentligt, om det ändå inte får plats så kan man skrapa/skära på undersidan av skinnet tills det blir riktigt tunt.

Man kan också skära skinnet snett, så att den fina ovansidan kan vikas ner och täcka den råa insidan, och på så vis få en fin kant utan att behöva någon skarv att gömma den i. Hm vet inte om det blev begripligt...
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Riktigt snyggt!

Har ett tag tänkt klä handledsstödet på skrivbordet i läder, och nu när jag ser detta så hade det vart förbannat snyggt att "sy" kanterna.
Så jag undrar hur du har gjort dem och vad för läder och tråd som är effektivast. Kan passa på och fråga vilken färg på tråden man bör ha till svart läder och resterande möbel i björk.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32947
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Marinmannen: välj mocka vilket säkert känns mjukare och skönare för handlederna. Försök få tag på en extra tunn kvalitet - 0,6 - 0,9 mm.
Jag skulle nog sy med Björntråd, men försiktigt så skinnet inte skars sönder av tråden.
Användarvisningsbild
loterus7
Inlägg: 60
Blev medlem: 13 december 2006, 21:32:34
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

13th.Marine skrev:Riktigt snyggt!

Har ett tag tänkt klä handledsstödet på skrivbordet i läder, och nu när jag ser detta så hade det vart förbannat snyggt att "sy" kanterna.
Så jag undrar hur du har gjort dem och vad för läder och tråd som är effektivast. Kan passa på och fråga vilken färg på tråden man bör ha till svart läder och resterande möbel i björk.
Brukar använda vaxad lintråd till läder, starkt och snyggt
http://www.slojddetaljer.se/PSLWeb/prod ... uctid=3154

Sedan finns d tre skäriga nålar som skär igenom läder väldigt effektivt..
Och vill man smidigt ha jämn delning på stygnen så finns det trevliga sporrar att köpa som man lätt markerar ut med där man ska sy.

Har lekt en hel del med läder, mestadels gjort knivslidor till hemma knåpade knivar :)
Gimbal
Inlägg: 7985
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Jag använde också någon sorts vaxad tråd, (finns även små rullar att köpa på slöjdetaljer, eller fanns förr iallafall). Färg på tråden är ju svårt, kanske något ljust som matchar björken, eller helt svart för smälta ihop med skinnet. Fast själv är jag inte så förtjust i svart överhuvudtaget. Nålar hade jag köpt tidigare i en båtaffär för segelssömnad.
Skriv svar