IR-sändare/Mottagare
IR-sändare/Mottagare
Behöver ritning till en Ir-sändare/mottagare som går att koppla in i datan så jag kan skicka över grejjer till mobilen
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Lyckas du hitta den IrDA-tranceiver jag använt mig av till detta byggeså är det ju bra
Jag har inte hittat fler, så jag håller på och knåpar ihop en IrDA-modul med andra komponenter...

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
IrDA-tranceivern finns på elfa och har nummer 75-201-69.
Databladet är här http://www.elfa.se/pdf/75/07520169.pdf
Den kostar 98kr inkl moms.
Totalt blev det 104kr.
de andra två komponenterna har nummer 65-766-31 och 67-321-27
Justja, sen tillkommer såklart en liten kontakt till moderkortet och kabel.
Databladet är här http://www.elfa.se/pdf/75/07520169.pdf
Den kostar 98kr inkl moms.
Totalt blev det 104kr.
de andra två komponenterna har nummer 65-766-31 och 67-321-27
Justja, sen tillkommer såklart en liten kontakt till moderkortet och kabel.

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
digital gnd... Enligt det föreslagna kopplingsschemat längre ner i bladet så är det jordsymboler både på chassi, gnd och agnd. Det tolkar jag som att det bara är att koppla ihop alla till samma jord. I datorn är signaljord, chassijord samt skyddsjord precis samma sak. Jag kommer iaf sätta ihop allt till samma.
mmm.Ok.
Men om man tittar på kopplingen inne i kretsen, så använder motagaren den AGND:n & sändaren den DGND:n.
Av egen erfarenhet när jag har labbat med AD-omvandlare så är det livsviktigt att sära på GND pinnarna, annars så brinner skiten upp.
Men men, jag tog hem 2st för säkerhets skull så jag får prova mig fram.
Men om man tittar på kopplingen inne i kretsen, så använder motagaren den AGND:n & sändaren den DGND:n.
Av egen erfarenhet när jag har labbat med AD-omvandlare så är det livsviktigt att sära på GND pinnarna, annars så brinner skiten upp.
Men men, jag tog hem 2st för säkerhets skull så jag får prova mig fram.
Att kretsen skulle brinnaupp verkar inte troligt. Anledningen till att det är dubbla jordanslutningar är att strömförbrukningen i en digitalkrets är väldigt oregelbunden. Det medför att det blir störninger på jordledaren som kan störa mätresultaten. Man bör separera jordarna så mycket det går. Men i slutändan måste dom ju ihop.