Efter att ha läst diskussionerna här på EF och CNCZone så beställde jag även en Gecko 540 och ett switchat 500w/48-nätagg. Har inte lyckats bestämma vilken stegmotor som gäller ännu. Svårt att hitta rätt. Har tolkat inläggen att Z kräver mer än 2 Nm. Många är specade 4.2A eller hög induktans. Pratade med svensk leverantör som kom med bra förslag men varje motor skulle landa på 1700 pix. Har skannat nätet men känner mig riktigt osäker. Damencnc har en för 60 euro på 2.5 Nm som verkar vettig. Kanske någon kan ge mig lite råd som konverterat BF20 till CNC?
Först tänkte jag att det skulle gå ganska snabbt att få igång Fräsen. Men att välja prylar, tvätta bort transportfett, måla om verkstaden, bygga hållbar bänk, leta rätt på fler prylar man måste ha och förstå cad/cam/g-kod/mach3-emc/xp-ubuntu så har jag insett att det tar sin tid. Men ett tacksamt ämne att ta upp på jobbet är det. Betydligt fler som har svarv/fräs än vad jag trodde innan jag började med det här.
Fräs 11500 kr med lite chuckar/transport/pinfräsar och en vals/planfräs.
Nätagg 500 kr ebay plus tull/moms från HK
Gecko 2200 kr plus tull/moms från US
Rundmatningsbord 2000 kr
Saknas är stegmotorer, utväxling med kuggrem o hjul, parallellkort, pekskärm, matrial och lämpligt projekt. Nästan klart