WMD20V (BF20) till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jaras

WMD20V (BF20) till CNC

Inlägg av jaras »

Eftersom jag har blivit med hus och ett väl tilltaget garage med tillhörande verstadsutrymme så blev det självklart att fylla på med tillhörande utrustning. En fräs kändes rätt och efter ett studiebesök hos Mark så blev det ett budgetalternativ till BF20. Pratade med Nisse på Verktygsstallet och fick ett bra pris på en WMD20V. Den jag köpte har MK2 men går även att få med MK3. Eftersom Nisse hade MK2-varianten hemma så blev det prismässigt fördelaktigt.

Efter att ha läst diskussionerna här på EF och CNCZone så beställde jag även en Gecko 540 och ett switchat 500w/48-nätagg. Har inte lyckats bestämma vilken stegmotor som gäller ännu. Svårt att hitta rätt. Har tolkat inläggen att Z kräver mer än 2 Nm. Många är specade 4.2A eller hög induktans. Pratade med svensk leverantör som kom med bra förslag men varje motor skulle landa på 1700 pix. Har skannat nätet men känner mig riktigt osäker. Damencnc har en för 60 euro på 2.5 Nm som verkar vettig. Kanske någon kan ge mig lite råd som konverterat BF20 till CNC?

Först tänkte jag att det skulle gå ganska snabbt att få igång Fräsen. Men att välja prylar, tvätta bort transportfett, måla om verkstaden, bygga hållbar bänk, leta rätt på fler prylar man måste ha och förstå cad/cam/g-kod/mach3-emc/xp-ubuntu så har jag insett att det tar sin tid. Men ett tacksamt ämne att ta upp på jobbet är det. Betydligt fler som har svarv/fräs än vad jag trodde innan jag började med det här.

Fräs 11500 kr med lite chuckar/transport/pinfräsar och en vals/planfräs.
Nätagg 500 kr ebay plus tull/moms från HK
Gecko 2200 kr plus tull/moms från US
Rundmatningsbord 2000 kr
Saknas är stegmotorer, utväxling med kuggrem o hjul, parallellkort, pekskärm, matrial och lämpligt projekt. Nästan klart :D

Bild
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Kolla in CNC-plus.de
Har deras 3Nm motor tillsammans med Gecko. Väldigt stark, antagligen för att det är en bra motor och för att Gecko är en bra drivare.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Här är ett ställe i UK som jag har tänkt att handla ifrån.
www.motioncontrolproducts.co.uk
jaras

Inlägg av jaras »

Den från cnc-plus är specad 4.0A (2.4mH) och det trycker man ju inte ur en Gecko 540. Motioncontrol specar 2.2 Nm och 4.2A parallellt (FL60STH86). Men det kanske blir en stark motor även med 3.5A. Den ligger nära specen från Damen 4.2A (2.5mH), finns det hur många Nema23-varianter som helst? Är det kanske samma motor med lite olika siffror i pappret? 59 euro verkar vara "normal"-pris. Behöver man lika stor motor för alla axlar? Z verkar tyngre att handveva..
lenny

Inlägg av lenny »

Kolla homeshopcnc.com deras Nema 23 RS serie är på hela 4Nm, i serie koppling tar dom 2,5A
Jag vet att dom har några nya motorer på gång som är anpassade efter dom nya Geckodrivarna, men när vet jag inte.
Skall du köra med orginal skruvarna så ha så stora starka som är möjligt.
Skall bli roligt att se någon annan konvertera, lite andra lösningar kanske :)
jaras

Inlägg av jaras »

Homeshopcnc låter som tull/moms och då blir det över 59 euro-standard-priset. I serie specar dom 9.2 mH vilket är utanför Geckos rekomendation. Som sagt, svårt att hitta den perfekta Gecko-motorn med max vrid.
Och jag törs inte lova några inovativa lösningar eftersom jag lärt mig allt jag kan här på EF...
Senast redigerad av jaras 21 september 2008, 08:53:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

86STH118 kostar 850:- inkl moms + frakt.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Varför står inte priset i webshopen jojje? står 0:- om man lägger till i kundvagn
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

För att jag inte har dom normalt i lager. Jag vill att man ska ta kontakt före man beställer.
Om inte så tror beställaren att jag ska skicka dagen efter, men jag vet inte ens om Allmotion har dom i lager just då.
Även om jag skriver att det är beställningsvara, så läser inte alla det. Det har jag märkt flera en en gång. :lol:
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

okej låter som en bra anledning
Skriv svar