Prata med din Elmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är inte så förbaskat enkelt att göra en egen avläsning.

En sådan primitiv sak kan vara olinjär och kan även ge en okänd fasförskjutning. Efter denna anordning krävs en analog multiplikator (eller snabbsamplande digitala saker) för att beräkna momentanvärdet av U*I för att därefter integrera detta för att få ett sant värde på effekten. En sådan sak per fas. Sedan måste detta göras om till energiförbrukning.

Massor med felkällor som nästan garanterat kommer att ge ett värde som avviker från det som mätaren räknar fram och det är ju trots allt vad mätaren räknar som är det intressanta.

Kan man inte läsa av via optolänken så är nog räkning av pulser från lysdioden det bästa. Gör den inga pauser i blinkande av någon anledning så skall det bli exakt. Annars finns ju möjligheten att placera en kamera eller annan typ av sensorer över displayen. Konvertering av 7-segment till siffervärden är en trivialitet för en dator, allt ifrån PIC till PC.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tror jag hittat felet.

fått ett motstånd på 47.5kohm :shock: :shock:
skulle ju varit 4.7kohm .. måste varit där felet legat.

Iaf har lödat om kabeln från 9pol Dsuben och mätt kablen fram där fototran och transistorn och motståndet ska sitta. allting verkar stämma såhär långt iaf. Hoppas bara att fototransistorn inte tagit skada!
bjomo

Inlägg av bjomo »

Det finns strömtrafomätare och strömtransformatorer att köpa (jag har fortfarande inte vant mig vid att ni som nyttjar detta forum hellre lindar egen tråd) för den som inte vill koppla in sin direktmätare mha elektriker. Den skulle kunna göras passande en CEE17-handske eller motsvarande. Men hur många har trefasuttag intill mätaren?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Lite off-topic:

Jag fick hem en elmätare från ClasOhlson idag. 36-2897 (likadan som den vita, fast min är svart) som kan mäta Volt, Watt, Ampere, kiloWattimmar, VoltAmpere (resestiv last) m.m.

Naturligtvis blev jag nyfiken på innehållet. Så.. här är den:

Bild

Bild

Bild

Bild

Ser ju nästan ut som att man kan modifiera den till att skicka datan in till datorn. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Clasohlson 36-2897 100 SEK.
MCU: A189S52
Kan det vara en ATmega?, datablad?

Den här apparaten kan man säkert modifiera till hemma nätverk å annat.

Vad är beteckningen på U1 ..?
Gärna länkar till lite mer högupplösta bilder ;)
bjolin

Inlägg av bjolin »

AT89S52:

8-bit Microcontroller with 8K Bytes In-System Programmable Flash, 8051 family

Flash (Kbytes) 8
ISP SPI
RAM (Bytes) 256
F.max (MHz) 33
Vcc (V) 4.0-5.5
I/O Pins 32
Mille

Inlägg av Mille »

Intressant.
Var tvungen att skaffa en egen...
U1 är bara märkt med 0053.
U3(brevid microprocessorn) är ett vanligt seriellt eeprom 24lc08

Spännande tycker jag kabeln mellan korten är. Tja inte själva kabeln, men signalerna.

VCC- 5V
GND- 0V
PWCHK- ??
CF- ??
ZERO- zero-crossing 50hz
DIN- data in
DOUT- data ut
SCLK- klocka
CS- chip select

Där skulle man kunna hänga på en egen microprocessor.
Någon som kan tjuvlyssna på signalerna och lista ut protokollet?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bättre att programmera om befintligt mcu väl ..?
Framförallt med en smartare algoritm. Och ev kommunikationsrutiner.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Blueint:
"Gärna länkar till lite mer högupplösta bilder"

Jag tog några nya bilder med 314 DPI, men av någon anledning så skalades de ner till 72 DPI när jag valde "Save for web" i Photoshop. Hoppas det går bra ändå. Bildstorlekarna är stora, så det går att studera på väldigt nära håll. :D

Bild 1 (2428x2000 pixlar. 495 kB.)
Bild 2 (3572x1896 pixlar. 574 kB.)
Bild 3 (1232x1892 pixlar. 211kB.) Tyvärr är det ganska mycket flussmedel på det kretskortet som ljuset speglas i. Går tyvärr inte att se vad det står på IC-kretsen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ett tips är att undvika allt för "web" eftersom det tenderar att försöka vara smart å välja saker i det tysta. Istället för att göra som man ber programmet. Så i det fallet är det "Save as.." som gäller eller Export. Och filformat jpeg (ev png).

Kanske skulle gå att lösa upp flussmedlet utan att lösa upp beteckningen?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nackdelen med "Save as.." är att man inte ser direkt hur bildkvalitén ändras när man ändrar t.ex komprimeringsgrad. Men det går iofs att först välja "Save for web" för att kolla sånt och sedan välja "Save as.." för att spara. :)

Hade inte tänkt på det tidigare att den alltid sparar i 72DPI, så jag har alltid ändrat från t.ex 314 till 96DPI (eftersom många skärmar kör det). Det var först nyss som jag märkte att det har varit helt i onödan.. Tyckte väl att det blev lite väl små filstorlekar för den upplösningen. :D

Jo, en grejj till angående elmätaren:
Jag köpte två, så jag testade att sätta den ena i den andra och fick då reda på att de drar ca 60mA/st. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Visar de rätt vid induktiv belastning?
bearing

Inlägg av bearing »

Men antalet punkter per tum i en JPEG gör väl inte någon skillnad för filstorleken?
Jag tror det är ett värde som bara används när den skrivs ut.
Tillägg: Det är kompressionsgraden som bestämmer vilken filstorlek (och kvalitet) det blir. Finaste inställningen på digitalkameror brukar ligga på 95% eller bättre. Om kvaliten är över 85% syns ingen större skillnad mot orginalet.

Det här är intressant. Går det att läsa minnet ur AVR:en eller är det skyddat?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Men antalet punkter per tum i en JPEG gör väl inte någon skillnad för filstorleken?"

Jag var tvungen att fundera en stund och du har ju helt rätt. :)
Däremot: När man knappar in ett DPI-värde i t.ex Photoshop så ändras även bildstorleken, vilket ju ger mindre filstorlek. Slarvade lite där i mitt förra inlägg.

--
U1 kanske är en A/D-omvandlare eller räknare (med tanke på Zero-sladden) ?

Ingen som har en logikanalysator och kan mäta lite? :)

Henry:
Bra fråga. Har inte testat det än. Hm.. vad ska man testa med? Förslag? :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Kan det vara så att CF står för "Crest Factor"? Är det kopparbygeln som är shuntmotståndet?
Jimmy, går det att tvätta av flusset från kretsen på "sensor"-sidan med lite T-röd så att man kan läsa av vad det är för krets? Det verkar ju vara en krets med SPI-interface.

EDIT: såg att du redan skrivit att U1 bara är märkt med 0053
Skriv svar