löda bort ytkomponeter(knappar etc)
löda bort ytkomponeter(knappar etc)
Försöker löda bort en joystick från en mobil med varmluft men det går åt helvette. Har aldrig använt en sån tidigare så jag skulle vilja ha lite tips. problemet är att plasten smälter så då har jag ingen nytta av "reservdelen". Har provat med vanlig lödkolv men det går inte så bra pga att det är svårt att få bort allt tenn på benen.
Vilken metod skulle ni använda och hur skulle ni göra?
Skickar med en bild på grejerna
http://docs.google.com/View?docid=df3rskpz_8dsjqpjdx
(edit:fixade länken)
Vilken metod skulle ni använda och hur skulle ni göra?
Skickar med en bild på grejerna
http://docs.google.com/View?docid=df3rskpz_8dsjqpjdx
(edit:fixade länken)
Finns lite olika sätt att göra det på men med tex varmluft och om du inte är rädd om resten av kretskortet så pröva att värma underifrån med mycket värme så bör tennet smälta före plasten, men ha koll. Skall du göra det uppifrån nära tennet så måste du värma med bara en svepande rörelse så värmen fördelas jämt men det är inte alls säkert att det går ändå pga plastens låga smältpunkt.
Med lödkolv så är ett sätt att tex värma en rad samtidigt och dra upp joysticken lite från det hållet så att det blir ett litet glapp och då ta bort lödkolven och låta tennet svalna. Gör sedan likadant runt om så blir avståndet större och större tills den har lossnat.
Med lödkolv så är ett sätt att tex värma en rad samtidigt och dra upp joysticken lite från det hållet så att det blir ett litet glapp och då ta bort lödkolven och låta tennet svalna. Gör sedan likadant runt om så blir avståndet större och större tills den har lossnat.
Ett sätt som brukar funka är att ta bort så mycket tenn som möjligt med lödkolv och lödfläta och sedan ta en vanlig sy eller knappnål och peta upp benet lite med samtidigt som man värmer med lödkolven. Tenn fäster inte på nålen och eftersom det är så lite tenn mellan ben och kretskort så svalnar det fort och fastnar inte igen.
Det har jag testat problemet är att den har tre ben på två sidor och ett på dom andra två, så det är extremt svårt att få dom att röra på sej utan att förstöra dom tunna plattorna som dom är fast lödda i. Det går ju naturligtvis men det tar sjukt långt tid och lyfter man lite för mkt så pajar hela skiten(dvs minst en platta på kortet).henry skrev:Med lödkolv så är ett sätt att tex värma en rad samtidigt och dra upp joysticken lite från det hållet så att det blir ett litet glapp och då ta bort lödkolven och låta tennet svalna. Gör sedan likadant runt om så blir avståndet större och större tills den har lossnat.
Med varmluften har jag testat ungefär vilken temperatur som krävs för att få tennet att smälta men då är plasten flytande långt innan. Sen får jag samma problem med att det är fyra sidor som ska rensas. Värma underifrån kan jag göra på en telefon då den är skrot/reserv men den andra är den jag ska laga..
Känner mej lite som en elefant som ska bygga korthus..
Det ska jag prova, har för mej att jag gjort nåt liknande fast inte med nål, men var lite för ivrig\klumpig så hela plattan på kretskortet lossnade.dar303 skrev:Ett sätt som brukar funka är att ta bort så mycket tenn som möjligt med lödkolv och lödfläta och sedan ta en vanlig sy eller knappnål och peta upp benet lite med samtidigt som man värmer med lödkolven. Tenn fäster inte på nålen och eftersom det är så lite tenn mellan ben och kretskort så svalnar det fort och fastnar inte igen.
Missade att den sitter fast med ett litet band rakt över för att få den stabil och då går det förstås inte som jag nämde. Värma ett ben åt gången och bända ut det går också bra. Tenn kan mycket väl fästa på en nål det går tex utmärt att väta en, men det kvittar om man bara skall böja ut ett ben tex.
JBC, och säkerligen andra tillverkare också, har en rätt smidig teknik vid avlödning. I korta drag finns det metallkragar i olika storlekar som sätts runt kresten som skall avlödas, för att skydda det som är runt omkring- samt fokusera värmen runt kretsen.
Ovanpå kretsen fästs en vacuumurdragare som lyfter kretsen när den är tillräckligt avlödd.
Jag har funderat på om man kunde inspireras lite av tekniken och göra en liknande lösning ghetto-style. Kanske kan du fästa en krokodilklämma i joysticken, och spänna upp den i ett gummiband. En liten bockad metallkrage till det så kanske det går lättare med varmluften.
Skyddsglasögon kan vara bra för ev flygande tenn om detta inte tas till hänsyn i konstruktionen

Edit: Hmm.. Det här gav ju en idé till ett projekt...
Ovanpå kretsen fästs en vacuumurdragare som lyfter kretsen när den är tillräckligt avlödd.
Jag har funderat på om man kunde inspireras lite av tekniken och göra en liknande lösning ghetto-style. Kanske kan du fästa en krokodilklämma i joysticken, och spänna upp den i ett gummiband. En liten bockad metallkrage till det så kanske det går lättare med varmluften.
Skyddsglasögon kan vara bra för ev flygande tenn om detta inte tas till hänsyn i konstruktionen

Edit: Hmm.. Det här gav ju en idé till ett projekt...
Det enklaste och bästa sättet att ta bort ytmonterade komponenter tycker jag är att lägga på extra mycket lod som därmed behåller värmen längre. Sedan gäller det att snabbt "hoppa" mellan dom två sidorna på en komponent. Det gäller också att inte hålla på för länge eftersom kretskort eller komponent kan ta skada. En lite större komponent lyfter du samtidigt med pincett, småkomponenter som kondingar och motstånd flyttar man helt enkelt åt sidan när dom släpper och gör sedan rent med lodfläta...
När komponenter har fler ben (IC-kretsar m.m.) och som i detta fall skulle jag ta en "sond" (tandläkarmoj säger en del
) eller pincett och försiktigt lyfta komponenten på ena sidan medans man värmer så kommer den upp någa tiondels millimeter och så låter du tennet svalna, gör lika på nästa sida och fortsätt så tills komponenten ligger någon millimeter över kortet. Nu kan du enkelt ta lodfläta och "suga" bort tennet på en sida i taget och då lossnar komponenten. Gör sedan rent komponenten med lodfläta om du skall återanvända den.
/PeterH
När komponenter har fler ben (IC-kretsar m.m.) och som i detta fall skulle jag ta en "sond" (tandläkarmoj säger en del

/PeterH