Radiomottagare TE3?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Radiomottagare TE3?

Inlägg av Frippe »

Tjena på er.
Jag har precis fått lite grejjer från en skola som skulle lägga ned sin elektroniklinje. (Det blev lite godis...) Jag fick med med radiomottagare från Skolelektro som heter "Radio Receiver TE3" den har just nu ett mottagnings område på 4-5 MHz, detta område är ju inte så instressant utan jag skulle vilja att den går mellan 3-4 MHz. Är det någon som känner igen denna eller går på en skola där liknande apparat finns och ev. har någon info? Jag har för mig att man kunde byta kort till den. Jag har även fösökt ändra om råde på den genom att ändra på befintliga spolar och trim kondingar men det bara ändrar känsligheten och inte frekvensområde.

// Fredrik
FriXteR

Inlägg av FriXteR »

du skulle inte kunna rita/använda eagle för att ge oss ett shema?
lite lättare att veta vad man ska ändra på då.
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Det kommer ta sin tid :D . Mottagaren består av fyra kort Spänningsdel, föstärkare samt två kort som bör höra ihop till det ena av dessa tvåkort går en pot. för val av frekvens, och till det andra kortet går en pot. för inställning av "Delta F" (bör väl vara fininställning) Den är ju byggd för undervisning så de flesta komponenter är utbytbara genom att de sitter i socklar.

(Jag skall försöka hitta lite mer till veckan, men jag är ju nyfiken så jag bara undrade om någon kände igen den)
// Fredrik
FriXteR

Inlägg av FriXteR »

ok, då kanske det blir lite för jobbigt :? .
men men vad är det för resistans på potten?
och finns det några kretsar i när heten av potten?
Skriv svar