Stänga av påde + och - med mosfetar billigt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
CrilleE
Kontakt:

Stänga av påde + och - med mosfetar billigt

Inlägg av CrilleE »

Hej.
Behöver stänga av en 48 V DC-spänning med 5V styrsignal. Men måste bryta jorden också. Strömmen blir väl som mest 10 A, Oftast mindre.

Funderade ut den här, funkar den tror ni? Den känns inte så optimal. Finns det något bra sätt så att man bara kan använda en bipolär transistor kanske? Vill ha så få och billiga komponenter som möjligt.

Bild
Norpan

Inlägg av Norpan »

Mosfetarna tål inte mer än 20V på gaten så det blir jobbigt när du drar dem till jord.
CrilleE
Kontakt:

Inlägg av CrilleE »

Det är därför jag har spänningsdelarna.
PMOSens gate får 48V vid på och 36V vid av.
NMOSens gate får 24 vid på och 0 vid av. <- 24 är lite mycket kanske?
Som jag förstått måste spänningen på NMOSens gate vara mindre än 2 V vid av och högre än 10 vid på. PMOSEN större än 46 vid av och mindre än 38 vid på.

PMOSkopplingen har jag byggt en gång förut och den funkade klockrent. Först körde jag med att jorda gaten vid på men då dog den direkt.

Eller är jag helt ute och cyklar? :o
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Var är jord kopplad? Förbindning med in, ut eller ingen av dem? Var ligger den i förhållande till de två anslutningarna på den sidan den hör till ifall den nu har anslutning?

En metod som skulle funka är:

Source på P-mos till IN+.
Drain på P-mos till UT+.

Source på N-mos till IN-.
Drain på N-mos till UT-.

Sen sätter du något lämpligt motstånd mellan gate och source på båda fetarna, säg 33k. Parallellt med motståndet en zenerdiod på 15V i lämplig riktning. (anod till source för N-mosen och vice versa)

Mellan gatearna sätt en optokopplares transistorutgång i serie med en resistans på c:a 10k. När optokopplaren slår till så börjar fetarna leda.

Men har du tänkt på att mosfetar leder ström obehindrat bakvägen? Inbyggda body-dioden alltså. Vad är det du försöker göra egentligen? Varför måste jorden kopplas ur och på vilket sätt måste de vara skilda?
Skriv svar