Tanken är att detta system skall installeras i ett hus som vi har i värmlandsskogarna men det blir ett litet testsystem i lägenheten här i Oslo först.
Så här hade jag tänkt börja:
Systemet byggs upp av ett antal noder, typ en reläbox (med PIC-hjärta) vid varje el-uttag. En "moder-enhet" placeras centralt i lägenheten, därifrån kan man sedan styra alla relän och dylikt. När det funkar bygger man en fjärrkontroll till denna.
Noder skall också kunna placeras ut där man vill hämta mätdata (typ tempratur/fuktighet)
Den elektroniska topologin:
Här känner jag mig osäker men jag skriver ett förslag så får vi se hur det ser ut.
Noderna kopplas med telefontråd (4-ledare) pga att det är billigt och att man säkert kan skaka fram 100m+ bara man rotar lite.
I de fyra tåtarna så kör man då ett lämpligt seriellt protokoll och en 5V-matning hade ju suttit smaskens om man fick med också.
Det brukar ju pratas om RS485 i dessa sammanhang. Har aldrig jobbat med det men det verkar vara en bra, ganska enkel lösning. Några snabba överföringshastigheter behöver man inte heller. Ska läsa på om protokollet men vad tror ni? Låter det som ett bra alternativ?
Sen tänker jag mig att man i det slutliga systemet ska låta allt gå över en webserver så när man är hemma så använder man typ en iPod Touch som fjärrkontroll och man kan utöver det kontrollera/avläsa allt varsomhelst där man har en internetanslutning.
Tänkte mecka ihop något åbäke till handkontroll själv först men det känns onödigt när det finns så billiga och bra maskiner med alla protokoll man behöver redan. Sen kan man ju använda den och lyssna på musik med också =)...
Antar att jag mest undrar om ni tycker att RS485 är the way to go eller om ni har några andra bra kandidater... samt om det funkar att köra i kabel som antagligen inte alltid är av TwistedPair-typ.
Shit vad dåligt jag skriver idag. Får väl skylla på festen igår då. Sorry för svamlandet.

MVH
/Tottish