Frågor ang. laddningsbara batterier (9V)
Frågor ang. laddningsbara batterier (9V)
Skulle vilja köpa laddningsbara batterier till min trådlösa sändare till gitarren. Den ska ha ett 9V batteri (6F22)
Kör jag med ett alkaliskt batteri räcker det ca 8 timmar.
Så det vore ju fint att slippa köpa nya batterier stup i kvarten.
Men de laddningsbara 9V batterier från t.ex GP har ju bara 170 och
200 mAh. Har inte hittat några större, inte än i alla fall..
Så frågan är hur lång jag klarar mej med det? Hur många mAh är det i vanliga alkaliska batterier?
Kör jag med ett alkaliskt batteri räcker det ca 8 timmar.
Så det vore ju fint att slippa köpa nya batterier stup i kvarten.
Men de laddningsbara 9V batterier från t.ex GP har ju bara 170 och
200 mAh. Har inte hittat några större, inte än i alla fall..
Så frågan är hur lång jag klarar mej med det? Hur många mAh är det i vanliga alkaliska batterier?
mät strömmen som gitarrsändaren drar - mAh-kapciteten är varierande med strömuttaget för torrbatterier.
om du drar tom batteriet på 8 timmar och vi anta 7 volt som slutspänning så tyder det på enligt duracells datablad att din utrustning drar ca 50 mA eller totalt 400 mAh - uppladdningsbar 9-volt batteri @ 200 mAh ger då bara 4 timmars drifttid...
hmm.. ganska mycket ström om den drivs av en liten 9-voltsbatteri, som normalt siktar på 100 -1000 h driftid ungefär.
---
du får köpa en batterihållare för R6 eller R03-batterier istället - dom har ofta knapputtag ala 9-voltsbatterier på sig
NiMh R03 ligger idag på ca 800 mAh (även om det står 900 mAh) och R06 är runt 2700 mAh.
om du drar tom batteriet på 8 timmar och vi anta 7 volt som slutspänning så tyder det på enligt duracells datablad att din utrustning drar ca 50 mA eller totalt 400 mAh - uppladdningsbar 9-volt batteri @ 200 mAh ger då bara 4 timmars drifttid...
hmm.. ganska mycket ström om den drivs av en liten 9-voltsbatteri, som normalt siktar på 100 -1000 h driftid ungefär.
---
du får köpa en batterihållare för R6 eller R03-batterier istället - dom har ofta knapputtag ala 9-voltsbatterier på sig
NiMh R03 ligger idag på ca 800 mAh (även om det står 900 mAh) och R06 är runt 2700 mAh.
Har inte räknat på detta nu men om du är lite händig så skulle möjligen 2 Li-ion batterier i lämplig storlek kunna passa i hållaren för 9V batteriet och dessa har en spänning på 4.2V när de är nyladdade så 2 st räcker. De skulle möjligen kunna ge längre drifttid än både ett alkaliskt batteri eller Ni-Hh batterier då de har bland den högsta, om inte den högsta, energidensiteten i förhållande till vikt.
Re: Frågor ang. laddningsbara batterier (9V)
Återupptar den här gamla tråden med lite nya frågeställningar.
Laddningsbara (NiMH) 9V-batterier blir som bekant bara på 7.2V om man använder samma antal celler (6st) som i torrbatterier. Ibland blir det problem med denna lägre cellspänning där apparater slår ifrån för tidigt eftersom dom är kalibrerade för torrbatterier. Numera har jag sett varianter på 8.4V som jag antagit är samma fast med en cell mer. Fast på vissa, t.ex detta GP-batteri, står det "Alkalisk" på. Om jag minns rätt så fanns det just någon laddningsbar alkalisk typ för ett antal år sedan, men med ganska lågt strömuttag. Är det denna typ man menar eller är detta någon ny variant? Laddas dom med "vanlig" 9V NiMH-laddare?
Laddningsbara (NiMH) 9V-batterier blir som bekant bara på 7.2V om man använder samma antal celler (6st) som i torrbatterier. Ibland blir det problem med denna lägre cellspänning där apparater slår ifrån för tidigt eftersom dom är kalibrerade för torrbatterier. Numera har jag sett varianter på 8.4V som jag antagit är samma fast med en cell mer. Fast på vissa, t.ex detta GP-batteri, står det "Alkalisk" på. Om jag minns rätt så fanns det just någon laddningsbar alkalisk typ för ett antal år sedan, men med ganska lågt strömuttag. Är det denna typ man menar eller är detta någon ny variant? Laddas dom med "vanlig" 9V NiMH-laddare?
Den laddar jag med vanliga laddaren, den har ju negativ delta volt. man kan ju ladda med en icke intelligent laddare oxå.
bara man vet antal celler och kapaciteten.
Edit: det batteriet jag har är NiMH 7 celler i det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är ju egentligen ett sådant 7-cells NiMH som jag är ute efter. Har du ett inköpsställe, modellnummer eller en länk på det?
Har för mig lite mer välsorterade ICA affärer säljer sådana.
Lustigt att de inte lägger på en cell till, så de får 9,6V...
Det är den nominella spänningen som visas, nyladdat ligger de på runt 10V som är ok till det mesta. Om de däremot haft en cell till hade det varit strax över 11V och det kan vara för högt för vissa grejer.
Ett 9V alkaliskt batteri är ju 6 cell som man har buntat ihop i en förpackning. Man kan således lätt ersätta detta med 6st R6/AA batterier för att få minst 10ggr längre batteritid.
I dom fall man har plats för det, ja. I flera fall där jag konsaterat att jag vill ha laddningsbart 9V så finns det bara plats för just ett 9V blockbatteri. Det finns ju diverse instrument mm som drivs av dessa 9V batterier.
I ett av fallen var det t.ex en tonsändare för att söka ut ledningar där både sändaren och detektorn använder såna batterier. Just i fallet med tonsändaren konstaterade jag rätt snabbt att det var guld värt med ett laddningsbart, eftersom det drar en del ström samtidigt som den kan stå på rätt långa stunder ibland vid felsökning. Ibland kanske man t.om glömt den på och man står helt utan batteri nästa gång om man inte alltid har ett lager.
Samtidigt finns alltid problemet med den lägre cellspänningen på NiMH jämfört med torrbatterier. Vissa apparater som kräver högre spänning vägrar helt enkelt fungera med NiMH. Därför tänkte jag att det skulle vara bra att köpa hem just några st laddningsbara 8.4V för att ha till blandade 9V apparater.
På sökningarna som Henry presenterade var mycket riktigt ett par 8.4V med, vilket var mer än jag fick upp när jag själv sökte på det. I dom flesta fallen står det inte angivet den verkliga spänningen utan bara "9V" och då är det väl sannolikt 7.2V. Har jag antagit iaf.
Men det är ju kanonbra! Då har jag fått flera källor till dessa 8.4V batterier. Tack!
I ett av fallen var det t.ex en tonsändare för att söka ut ledningar där både sändaren och detektorn använder såna batterier. Just i fallet med tonsändaren konstaterade jag rätt snabbt att det var guld värt med ett laddningsbart, eftersom det drar en del ström samtidigt som den kan stå på rätt långa stunder ibland vid felsökning. Ibland kanske man t.om glömt den på och man står helt utan batteri nästa gång om man inte alltid har ett lager.
Samtidigt finns alltid problemet med den lägre cellspänningen på NiMH jämfört med torrbatterier. Vissa apparater som kräver högre spänning vägrar helt enkelt fungera med NiMH. Därför tänkte jag att det skulle vara bra att köpa hem just några st laddningsbara 8.4V för att ha till blandade 9V apparater.
På sökningarna som Henry presenterade var mycket riktigt ett par 8.4V med, vilket var mer än jag fick upp när jag själv sökte på det. I dom flesta fallen står det inte angivet den verkliga spänningen utan bara "9V" och då är det väl sannolikt 7.2V. Har jag antagit iaf.
Men det är ju kanonbra! Då har jag fått flera källor till dessa 8.4V batterier. Tack!