Hur fungerar en knacksensor?.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

piezo ska det vara

smidigast sätt att höja kokpunkten är att höja trycket på systemet, med bara några meter mera vattenpelare så höjer man kokpunkten med, kan ta och plocka fram tabellerna så sysn det tydligt

jag har slutet system med expansionskärl med gummiblåsa, måste montera en till så man för mindre tryckvariationer/temp och även att kunna gå upp lite i medeltryck och därmed max temperatur
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Tänk på att glykol är giftigt---det är ingen höjdare om det skulle leta sig in i varmvattnet (vilket man iofs inte bör dricka av ...)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Etylenglykol är giftigt, propylenglykol är det inte.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Bästa är nog att köpa sig en laddomat 21 :D Funkar väldigt prima hemma hos mig ;)

Alternativ är rökgastermostat eller helt enkelt en vanlig termostat. Dessa kan ju ställas så de slår av eller på vid en viss temp.

Alla dessa prylar finns på rinkabyrör.
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Vore det inte enklare med en tryckgivare istället?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Som sagt tidigare - spela in med lämplig kontaktmick och se hur signalen ser ut när du själv bedömmer det som att det börja koka.

Ser du någon karaktäristik kurvform som indikerar 'kok' så kan man plocka det med signalanpassade filter[1] och den vägen sortera bort andra typer av 'smällar' - OK, kräver lite DSP-harvande och kanske användande av DspPic för att lösa detta :-)

Jag förmodar att du också har någon form av dragregulator som du kan styra och den vägen bromsa ned 'snabb ved' som ger för mycket värme på en gång - skall man klämma ur maxiamal värme ur veden så nära kokpunkten som möjligt så handlar det om samspel mellan pumpen, dragregulatorn, vattentempen på olika punkter och rökgastemperaturen. Klar reglerteknings utmaning...

[1] filter som hugger på utseende, envelop av en kurva och inte specifika frekvenser som bandpassfilter då dessa är oanvändbara just för att pulser är bredbandiga - tänk på ubåts-ping av klassisk snitt ala 'das boot' tex. som egentligen är ett snabbt frekvenssvep och det räcker att bara delar av denna signal kommer tillbaka för att en sådan filter skall reagera trots att signalen är olika mycket dämpade på olika frekvenser, dränkt i brus och buller med liknande störningar.

Skolboksexempel på användning av signalanpassade filter för att identifiera modemsignaler ur brus och störningar mha. ljudkortet hittar man i bl.a. linuxkärnans 'HAM'-avdelning - som normalt är avslagen i distrubitionerna/kompileringen för att köra packet radio etc. över amatörradio - sist jag tittade på detta för många år sedan så var man uppe i 9600 baud...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tänkte på den här tråden när jag fyllde på i pannan nyss.

Ibland vill man ju veta om det fortfarande brinner i pannan och om det är en ordentlig brasa eller bara brinner lite lugnt. Det tar ju ett bra tag innan temperaturen sjunker och då kan veden ha blivit till aska...

Skulle man inte kunna montera en LDR eller fototransistor precis innanför dragluckan? Det är ju inte varmt där. :)

En annan idé kanske skulle kunna vara sensorn i en optisk brandvarnare.
Någon som vet vad det sitter där förresten?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Hur skulle en IR-mottagare reagera av flammorna? Kanske kan man sätta ett tröskelvärde från en sån som triggar något? Och begränsa den så den inte påverkas av glöden då. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

mät avgastemperaturen, om du inte har fläkt, mät flödet samtidigt
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra idé! Varför tänkte jag inte på det? :D

Speakman:
Prexis. Det vore intressant att testa. :)
Skriv svar